söndag 2 april 2017

Helgen på Åland

Redan i torsdags åkte jag upp till Eskilstuna, så att vi kunde komma iväg tidigt på fredagsmorgonen på vår lilla helgtripp. Båten till Åland gick inte från Grisslehamn förrän tre på eftermiddagen, men naturligtvis var ju tvungna att hinna med ett stopp för lite cykling på vägen. :)

Stoppet blev i Norrtälje som jag varit nyfiken på ett tag. Nu är säkert Norrtälje bättre på sommaren, men det var helt ok så här på vårkanten också, drygt 40 zoner blev tagna och lunch intogs innan vi åkte vidare mot Grisslehamn och Eckerölinjen.


Båten över till Eckerö tog två timmar och var helt ok. Vi roade oss med att ta en zon som bara gick att ta från båten och så shoppade vi förstås lite allt möjligt, men mest flytande.


På kvällen blev det incheckning på hotellet i Mariehamn och en god middag och sen vila för på lördagen skulle det cyklas Mariehamn runt och det började vi med tidigt i ruskigt dåligt väder. Som vanligt cyklade vi åt varsitt håll och G var säkert glad att han inte var med mej när han senare fick höra en historia om något som hände på cykelturen. Fast i och för sej.......hade han varit med hade det nog inte hänt!

Ja, jag börjar med lite bilder från några zoner jag tog tidigare på morgonen. Det var mycket cykling vid vattnet och trots regn och rusk var många zoner perfekt placerade för att man ska få se så mycket som möjligt.



Sen bar dt då bort från vattnet och ut i skogen för att ta några zoner där. Jag cyklade på och det gick så bra så ända till jag möttes av ett högt staket. Jag var så nära att nå det röda området som på kartan i mobilen visar var zonen är och jag ville inte ge mej, så jag gick sakta fram och tillbaka längs staketet med mobilen i högsta hugg för att försöka komma åt den. Plötsligt hör jag steg och när jag vänder mej om står jag öga mot öga med två myndiga personer i uniformer som frågar med barsk stämma vad jag gjorde där. Jag kunde inte annat än att förstå att här var det allvar och att det bara var att svara efter bästa förmåga. Så jag sa helt enkelt som det var, att jag spelade ett spel och skulle ta en zon. Och inte blev jag trodd, inte! Nejdå, de myndiga trodde att jag gjort både det ena och det andra, bland annat fotograferat. Det slutade med att både Cecilias legitimation (som jag som tur var hade med mej) och Cecilia själv blev fotograferade.

Förklaringen på hela incidenten fick jag så småningom av de två männen, som förklarade att jag cyklat in på ett skyddsområde. Och sent omsider när jag blivit oskyldigförklarad och kunde cykla därifrån såg jag både förbudsskyltar och stängsel helt klart, förstår inte hur jag kunde missa dem, men får väl skylla på att glasögonen låg i väskan. Jaja, här kommer i varje fall en bild på en annan skog jag cyklade i, tack och lov fotade jag inget i den där skogen, då hade jag väl suttit häktad vid det här laget.


Så fortgick dagen med fler zontagningar bland annat vid det här vackra sjöfararkapellet, som jag faktiskt cyklade tillbaka till idag på morgonen för att fota från land.



Sen bar det av med bilen till färjan på söndagsförmiddagen, skönt med sol och lite bättre väder. På vägen blev det flera stopp för att ta zoner, det bästa vid ett fiskeläge som hette Kärringsund på Eckerö, Åland. Tydligen har platsen använts när Saltkråkan spelades in och det kunde man förstå.



Med nära 200 hundra nya zoner, massor av härliga upplevelser och några flaskor god dricka till kommande ledigheter i bagaget känner jag mej nu fulladdad med energi för en sex nätters vecka med patrullen. Kram!

22 kommentarer:

  1. Vilken helg! Och vilken himla tur att de släppte dig! Annars hade kanske G fått komma som en räddande prins. Helt fantastiska bilder! Ha en skön vecka trots massa jobb. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det var verkligen en härlig helg med både det ena och det andra! :)
    Ha en riktigt bra vecka du med! Kram

    SvaraRadera
  3. Så härligt mycket ni hinner med att se på era turfrundor! Och håller med dig- denna årstiden vill man inte vistas inomhus en enda minut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Turf är ett bra sätt att se saker. Många av zonerna ligger vid just sevärdheter. Har redan börjat smida planer för nästa dagsresa.....

      Radera
  4. Vilka vackra foton! Jag som var på Åland missade tydligen de där platserna den gången.
    Och så äventyret, jisses vilken tur att du inte tagit några foton! Läste du om killarna som fotograferade molnen från ett hotellrum i Stockholm och fick in militärpolis i rummet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, den historien har jag alldeles missat, men förstår efter mitt lilla äventyr att det säkert inte är omöjligt...de verkar finnas på de mest "oväntade" ställen. ;)

      Radera
  5. Vilket äventyr du råkade ut för! Tur att du inte blev inburad på kuppen!
    Vackra bilder från din turfingresa!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det var tur! Blev faktiskt lite orolig där ett tag!
      Ha det bra du med!

      Radera
  6. Nästan 200 nya zoner tagna var nog absolut värda det äventyret i skyddszonen, men jag hade nog blivit skitskraj. Åt andra sidan ser du ju inte direkt ut som en terrorist om man säger så. Bra att du blev "friad" så småningom:-)

    PS. Norrtälje ska besökas första helgen i juni då det är Custom Bike Show i Societetsparken. Resten av året är det tämligen dött där, trots att orten är sååååå vacker enligt mig. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nog var det vackert längs ån. Skulle faktiskt vara kul att återkomma :)

      Radera
  7. Fina bilder från Eckerö, var där för några år sen med scouterna. Men vi såg inga skyddsområden då. Kanske bara finns närmare Mariehamn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skyddsområdet var på en höjd i Mariehamn, så eckerö var helt fritt att turfa på :))

      Radera
    2. Skyddsområdet var på en höjd i Mariehamn, så eckerö var helt fritt att turfa på :))

      Radera
  8. Vilken tur att du inte fotade precis där ;) med tanke på att du fotat på de flesta andra ställen :) Och vilka bilder! Vackert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Åland fanns mycket vackert och då är det lätt att få bra bilder! :)

      Radera
  9. Vilken spännande och kul helg! Jag förstår precis hur du lyckades vingla in på skyddsområde, när man är fokuserad på en zon eller ex. en geocach är det svårt att hålla koll på skyltar och annat :). Jag hade säkert gjort likadant av ren ouppmärksamhet. Tur det gick bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, ibland blir jag väldigt fokuserad och har inget annat än just zonen för ögonen. :)

      Radera
  10. Vilka hiskeliga äventyr du är ute på. Du fick i varje fall fina bilder tagna på icke förbjudet område.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är sååå glad för att inga bilder blev tagna där det var förbjudet! :)

      Radera
  11. Hi hi! Nu har jag skrattat så här på morgonen. Vilket äventyr! Det går ju att skratt i efterhand. Så vackra bilder!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrattade också i efterhand......när jag sluppit lös... :))))

      Radera
  12. Så himla vackert du fick med :) Å cykla fick du :)

    SvaraRadera