fredag 18 juli 2014

Tjejfest och gongbad

Tjejträffen blev väldans trevlig. Tre av oss träffades en stund innan maten för att ta en cider i gröngräset på Vallarna. De andra mötte upp strax innan maten, så till bordet blev vi fem där alla kände varandra på olika sätt. Mycket prat blev det och som sagt väldigt trevligt!! Ny träff är planerad till hösten. :)

Och sen igår var det då dags för paddlingen med yoga och gongbad. Jag cyklade till Jogersö så jag var där redan vid tolvtiden. Jag läser just nu en bra bok och det var riktigt skönt att ligga i solen och läsa och ta sej ett dopp emellanåt. Vid tre var jag på plats vid Kajak och fritid och sällskapet på ca 12 personer började ta fram och packa kajakerna för utflykten. I vanliga fall brukar tydligen det första passet med khundaliniyoga vara på Jogersö, men eftersom det var så mycket folk vid badet gav vi oss direkt ut med kajakerna för att yoga på en ö istället. (Det var jag väldigt glad för eftersom alla tjejer igår hotade med att komma och titta och heja på mej). Khundaliniyogan kände jag väl igen från träffarna i våras, både passet och läraren var samma. Det var väldigt härligt att yoga utomhus i sol och vind från nästan öppet hav.


Efter en timme med yoga och meditation gav vi oss iväg i kajakerna igen. Vi paddlade mot gongmästaren Martins stuga där vi skulle få uppleva ett gongbad. En del hade provat tidigare, men för mej var det första gången. Vi fick alla lägga oss på madrasser och sen började Martin slå på en stor gonggong, så olika toner med olika kraft omgav oss. Tiden förlorade sin mening, så egentligen har jag ingen aning om hur länge vi låg där, lyssnade och kände vibrationerna från gonggongen. I efterhand kom jag och tänka på när vi besökte klostret Tigers Nest i Bhutan och munkarna där spelade i horn gjorda av människoben som också gav starka vibrationer, som fick håret på i varje fall mina armar att resa sej. Hur som helst var gongbadet väldigt skönt och avkopplande och jag ville inte gärna stiga upp för att ta itu med paddlingen och en lång cykeltur hem. Efter lite soppa och bröd, med frukt och choklad till efterrätt i stugan återfick jag krafterna, i varje fall till strax före elva då jag ramlade av cykeln utanför dörren hemma och stupade i säng.

Idag har jag varit hos mamma och pappa i deras stuga hela dagen. Ibland saknar jag min trädgård och då är det en dröm att kunna åka dit och rensa ogräs. Finns det något som är lika mediativt som yoga är det för mej ogräsrensning. Det är så avkopplande att vårda något som växer för att sedan skörda, koka sommarsoppa på egna ärtor och göra saft på röda vinbär och rabarber. Odlar man bara blommor som jag gör på min lilla uteplats är väl belöningen att betrakta de ljuvligt vackra rosorna och känna doften av de nyss utslagna luktärtorna en ljummen högsommarkväll.

Visst är det väl härligt att leva hörre´ni. Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar