torsdag 16 januari 2014

Intensivt

Efter tre arbetsnätter har jag nu haft lite ledigt och det har varit intensivt kan jag säga. Innan jag börjar berätta om det måste jag berätta om TV:n som jag inte fått igång. Enligt bostadsrättsföreningen ska de analoga kanalerna ingå i min hyra och eftersom jag sällan ser på TV bestämde jag att en antennkabel mellan TV och uttag skulle räcka gott för att få igång de analoga kanalerna. Jag, glad i hågen, begav mej till Claes Olsson för att införskaffa in antennsladd. När jag kom hem kunde jag efter många försök konstatera att sladden passade bara antingen i TV:n eller väggen. Väldigt frustrerad la jag ifrån mej sladdskrället och satte på radion istället.

Senare på kvällen ringde Elin från Gävle och jag tog upp mitt lilla problem med henne eftersom TV:n ursprungligen var hennes. Hon påminde mej om att det var svårt att installera den även i Gävle, vi höll på en hel dag med att få in antennskrället och lyckades inte förrän på kvällen när vi fått varsitt glas vin i oss.

Ja, så då gick jag då på mina nattpass och antennsladden fick bli liggande där den blev lämnad. Några försök till blev nog gjorda med hjälp av kära kollegor, men inget hjälpte. Så igår när jag vaknade efter nattpasset ringde jag Hanna på jobbet och frågade om jag kunde låna bilen lite. När jag beskrev att jag skulle till Elgiganten för att inköpa någon form av skarvsladd till antennen kabeln, sa hon att hon lika gärna köpa en på Claes Olsson efter som hon ändå skulle dit.

Strax efter sex kom Hanna och Patrik förbi och med hjälp av skarven kunde antenn och TV lätt kopplas ihop. Patrik som är proffs på data och TV hjälpte till att göra en kanalsökning, men tji fick vi. Nu var jag nära ett sammanbrott efter som även det trådlösa nätverket brakade ihop under eftermiddagen.

Istället för att bryta ihop alldeles tog jag ett glas vin, kopplade datorn med kabel och blev sittande på hallgolvet, dit kabeln räckte. Strax vaknade Cecilias jävlaranamma och jag gav mej f.n på att åtminstonne TV-skrället skulle igång. Efter några kanalsökningar utan ett liv började jag fundera på om det kunde ha hänt något med antennuttaget när jag tapetserade. Jag monterade bort själva plastbrickan från uttaget och upptäckte rätt fort att man kunde vända den åt vilket håll som helst vilket fick till följd att TV blivit Radio och Radio blivit TV. In med antennen i rätt hål, utan skarv, och första kanalsökningen gick som en dans......tänk vilka underverk ett glas vin kan åstadkomma!! ;)

Idag har även datorn kommit igång med hjälp av helt fantastiska Kontorex. Jag har varit på lönesamtal hos chefen och fått så mycket beröm så. Jag har skottat vid huset och jag har varit på middag hos mor och far i Harg och jag har cyklat 7 kilometer hem i en alldeles underbar vinternatt.

Som sagt, intensivt har det varit...God natt och sov gott alla ni som får sova inatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar