torsdag 6 november 2014

Hälsoprofeten Cecilia ;)

Efter tio timmars obruten sömn vaknade jag till en riktig överraskning, den första snön. Utanför köksfönstret satt en hel flock småfåglar och blängde surt på mej för maten i fågelbordet var slut. I morgonrock och foppatofflor fyllde jag på frukostbordet åt dom, bredde smörgåsar och satte på kaffe åt mej själv...... och så åt vi allihop en riktig mysfrukost! :)

Sen var min plan att ge mej av för att plocka svamp och göra lite pajer till frysen, men det gick ju sådär! Istället blir det ett yogapass på förmiddagen och sen eftermiddagskaffe hos mor och far för att fira far lite i förskott.

Det är så skönt att ha kommit igång med träningen ordentligt igen. En och ibland två gånger i veckan går jag i grupp för att träna kundaliniyoga som är en rätt så mjuk variant av yoga med mycket meditation. Kundaliniyogan är väldigt bra för min kropp, men allra bäst är den nog för min själ. Hemma tränar jag en mer fysisk yoga för att tillsammans med all cykling hålla även kroppen i trim. Funderar också på att investera i ett klippkort på en närbelägen anläggning där det finns både spa, gym och olika pass att välja på. Gym intresserar mej inte, men att åka för att simma och bubbla en kall vinterkväll är inte så tokigt. Skulle också vara kul att prova ett av deras yogapass, 750 kronor för 10 klipp, kan det nog vara värt!

Att träna är för mej den bästa medicinen både för själen och kroppen. Den fysiska träningen får värken i kroppen att gå över (förutom eventuell träningsvärk då ;)). Den får mej att orka springa i trappor hela nätterna och den gör det möjligt för mej att orka lyfta upp någon som ramlat utan att skada mej själv. Träningen får mej också att bli rent galet hungrig på riktig mat, och eftersom jag äter bättre försvinner suget efter onyttigheter nästan helt.

Och när jag har svårt att sova, vilket sällan inträffar nu för tiden, är yogan en bra hjälp. Det finns andningtekniker som efter lite träningen ger ett fantastiskt lugn i kroppen.

Ja, vad roligt! Det här inlägget kom ju inte riktigt att handla om det jag planerat. Men alltid blir det ju inte riktigt som man tänkt sej och just idag verkar det som hälsoprofeten Cecilia behövde kläcka ur sej några klokheter! ;)

Kram och kärlek!

Tog en bild av vackra Storhusqvarn på väg till yogan igår


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar