torsdag 3 november 2016

På cykel i Västergötland

Brr, vilken överraskning att vakna upp till minus 6 grader på termometern! Det får mej att tänka tillbaka på en liten utflykt jag gjorde i somras när solen sken från en klarblå himmel, det var varmt och alldeles vindstilla i tre hela dagar.

Första stoppet på min resa blev i Östergötland, närmare bestämt några mil norr om Motala vid en gammal kurort med anor från 1700-talet, Medevi brunn. Det är väl ingen som längre funderar över varför jag hamnade där. ;) Hur som helst var det tidigt på morgonen och alldeles öde på platsen, nästan lite kusligt faktiskt.

Efter någon halvtimmes rundvandring åkte jag vidare mot Askersund, som var en riktigt trevlig liten stad att cykla i.

Nästa stopp blev i Karlsborg där jag bestämt mej för att se fästningen. Jag trodde den var gammal och vissa delar var kanske det medan andra verkade användas fortfarande av militären. Jag mötte en och annan marscherande trupp och en väldig massa militära fordon innanför murarna. Ja, fästningen var inte så mycket att ha! Istället blev en cykeltur längs vattnet den bästa behållningen av Karlsborg.

Resan fortsatte med bil söderut genom det västgötska landskapet, som var i allra högsta grad levande med betande djur och traktorer överallt. Det såg ut som jag minns att det gjorde på den sörmländska landsbygden när jag var liten. Det blev stopp i Tibro, Hjo och Tidaholm där jag minns en cykeltur längs ån i Tidaholm bäst. Det var riktigt vackert och jag är glad att jag trots ett visst mått av koskräck vågade ta mej hela vägen runt ånarundan. :)

Efter en natts god sömn på ett vandrarhem i Skövde fortsatte färden mot Lidköping där ett vandrahem också var bokat. På vägen lastade jag av cykeln både här och där för små utflykter. Jag såg bland annat Gudhems klosterruin.......

......och Varnhems klosterkyrka som tyvärr var stängd för säsongen.

Lidköping bjöd på en god natts sömn och en hel massa härlig cykling innan det bar av norrut igen med cykeln lastad på bilen. En zon fick mej att besöka Sjötorp där Göta Kanal börjar. Det var väldig kul att se eftersom jag cyklat utmed så gott som hela Göta Kanal. Som en liten parentes kan jag passa på att rekommendera en cykeltur längs kanalen, ingen plats är mindre vacker än den andra.

Efter den upplevelsen började jag känna mej rätt full på intryck. Ändå stannade jag till i Mariestad och lastade av cykeln. Där fick jag en av resans bättre upplevelser nere i hamnen där de hade trähammockar uppställda längs vattnet. Där blev jag gungandes en bra stund och bara njöt av det spegelblanka vattnet och värmen, en skön känsla att tänka tillbaka på när man strax ska gå att skrapa bilrutorna för första gången denna vinter.

Ja, det var ett "retroakivt" blogginlägg. Det kanske kommer fler från sommarens cykeläventyr en annan gång. Nu måste jag sladda hemåt på mina sommardäck, tänk att vintern alltid tar en med överraskning, efter några sköna dagar hos G och ladda för fest till kvällen! :) Kram och kärlek!