lördag 5 april 2014

En tur på landet!

Idag har jag varit på en fantastisk tur på landet. Mamma, pappa och jag tog en sväng till Ekenäs, en handelsträdgård utanför Nyköping åt Flens hållet till. Det är sällan när vi är ute och åker som bilen går direkt från punkt A till punkt B och varför ska den göra det när det finns så mycket vackert att se runt om i Södermanland.

Vi tog vägen mot Råby och svängde av vid Täckhammarsbro. Vi åkte genom allén, som sägs vara en kilometer lång, vid Tistad och passerade sen slottet.

Första stopp blev vid Bärbo kyrka där vi parkerade vid platsen för besökare till fattigstugan innan vi klev ut i snålblåsten, som inte ens solens varma strålar rådde på.


På vägen passerade vi ett område där vildsvinen bökat upp alla trädgårdar ända fram till farstutrappen!

Sen kom vi fram till handelsträdgården Ekenäs där vi shoppade blommor och tog ett stopp vid Saras café vid Ekenäskvarn. Det blev kaffe och god ostsmörgås till lunch!


Vid Saras café kan man shoppa antikviteter och ekologiskt mjöl, malt i kvarnen. Miljön är som cafét...inbjudande.


På vägen hemåt såg vi också mycket fåglar både tranor och rovfåglar. Jag gjorde många försök att fota tranor. Ibland gick det så långsamt framåt att det till och med gick bakåt. ;) Men min bilder på tranor blev trots det bara små prickar på stora gärden.


En fantastisk dag har jag haft idag!! :) Ha en trevlig fortsättning på helgen alla och hoppas vädergubbarna har fel om imorgon!!

2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder och vilken skön dag ni verkade ha haft!!!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var verkligen jättemysigt! Ha det gott! kram

    SvaraRadera