fredag 20 februari 2015

Människoskapat?

Våra solnedgångar är fantastiskt vackra! En del påstår att det är föroreringar i luftlagren som skapar de vackra färgerna. Jag har letat i böcker och på nätet för att försöka reda ut om påståendet är sant, men inte hittat något. Är det någon av er läsare som vet månntro?
Bilden är tagen på Norrköpings station i förra veckan och får bli mitt bidrag till Fredagstema där temat är människoskapat.


Jobbarhelg väntar och eftersom jag känner mej lite tagen av gårdagen får bloggen vila i några dagar. Kollar förstås era kommentarer och era bloggar precis som vanligt!

Ha en riktigt skön helg, allihop! Kram och kärlek!

21 kommentarer:

  1. Önskar dig en bra jobbhelg!
    Nog är solnedgångar vackra :) Bara njut! Svaret på din fråga är är att det INTE är föroreningar:
    http://news.nationalgeographic.com/news/2013/10/131027-sunset-sky-change-color-red-clouds-science/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir! Jag ska läsa artikeln imorgon. :)

      Radera
  2. Vacker bild! Tror säkert vi människor påverkan himlen med våra föroreningar.
    Så tråkigt med din mormor. Skickar en stor styrkekram och hoppas att du ändå finner kraft och ork genom alla fina minnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för styrkekramen! Och kram tillbaka!

      Radera
  3. Lite sorgligt om det vackra kommer av nedsmutsning, jag vill att det ska vara naturen som blinkar till oss ibland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt artikeln jag fick länkad till mej i en kommentar är det faktiskt naturen som blinkar till oss.....:)).

      Radera
  4. Tråkigt med din mormor men du har säkert många vackra minnen kvar som du kan glädjas av!
    Solnedgångarna är vackra på gränsen till spektakulära. Fin bild! Jag tycker det är svårt att fånga färgerna men det har du lyckats med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har många goda minnen med mej från mormor och det känns bra!
      Solnedgångarna är fantastiska och att min mamma eller pappa inte har något minne av sådana solnedgångar från när de var yngre började jag undra om himmeln är "människoskapad", men nu verkar det ju vara ett i allra högsta grad naturligt fenomen.
      Ha en bra fortsättning på helgen!

      Radera
  5. Tråkigt med din mormor men du har säkert många vackra minnen kvar som du kan glädjas av!
    Solnedgångarna är vackra på gränsen till spektakulära. Fin bild! Jag tycker det är svårt att fånga färgerna men det har du lyckats med.

    SvaraRadera
  6. Det är bara att njuta av alla de vackra solnedgångarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst artikeln där de säger att luftföroreningarna inte påverkar solnedgångarna och det gör mej glad......fortsätter att njuta av skådespelet med andra ord! :)

      Radera
  7. Beklagar det som hänt. Solnedgången är ljuvlig och jag har inte hört något om att det är föroreningar som orsakar dem, men det skulle inte förvåna mig. Ha det så gott du kan.

    SvaraRadera
  8. Hej, jag hittade hit till din blogg från Bosse Lidéns blogg!

    Jag har också hört att det är föroreningar som gör att det blir vackra solnedgångar. Vacker bild!

    Allt gott! /Anna-Karin "Maskroskvinnan"

    SvaraRadera
  9. Luftlagren... Vet inte. Vackert sken! Det röda återspeglas i snön så vackert. Däremot kan jag intyga det är mer av luftgränser som ger sken i denna årstid. Jag såg det på stjärnhimlen i fredagskväll då jag hade exponeringar på 30 sekunder, det såg ut som små moln. Fin bild du bjuder på :) Järnvägen är en fin skapelse undra hur många mil ström/spår det finns för tågen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solnedgångarna kanske är lite årstidsbetonade också, det har jag faktiskt aldrig tänkt på. Roligt att du tycker om bilden!

      Radera
  10. Att det har med luftkvaliteten att göra är nog ingen dålig gissning. Solnedgångar blir ofta extra dramatiska där luftföroreningarna är stora. Bondepraktikans "aftonrodnad vacker natt, morgonrodnad regn i hatt", fungerar också rätt bra på mina breddgrader, men jag kan tyvärr inte förklara varför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bondepraktiken innehåller nog många sanningar. Här var soluppgången fantastisk i morse och himmelen var alldeles rosa......... så nu väntar jag på regnet......
      Ha det gott!

      Radera
  11. Wow! Jag gillar den bilden av många skäl. Solnedgångar, perronger, tåg, spår ut i livet. Jag leker struts och vill inte smutsa ner den i tankar om ... Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag fastnade också för kombinationen av spåren och himmelen när jag klev ut från stationen, synd bara att jag inte fick bilden lite skarpare. Och ibland får man "blunda" för eventuella tråkigheter och bara se det vackra. :)

      Radera