torsdag 26 januari 2017

Jakten på Sweden Explorer sista delen

Efter en god, men snorig natts sömn bar det av mot Landskrona där nästa vandrarhem var bokat. Eftersom det bara var tio mil att köra under dagen gjorde jag mej ingen brådska, så innan jag lastade cykeln på bilen igen cyklade jag ett par timmar till i Halmstad som är en väldigt trevlig stad....inte en enda uppförsbacke. :)

Sedan, efter bara någon mils bilåkande dök en skylt om Mellbystrand upp och varför inte ett stopp när tiden ändå fanns. Cykeln fick hänga kvar på bilen och jag tog en skön, men rätt så kall och blåsig promenad på stranden.


På vägen tillbaka valde jag att gå uppe i samhället för att kolla in alla flådiga villor. Rätt snart slog det mej att jag inte alls registrerat var jag parkerade bilen, så det blev en lååång promenad bland villor och hundrasjuttioelva strandparkeringar innan jag hittade den parkering som bilen stod på. Kan också lägga till att mamma ringde under tiden jag letade.....hon fick sej ett riktigt gott skratt ......och så var det med det stödet.....nej, ärligt så skrattade jag rätt så gott själv också.

När jag väl hittat bilen körde jag nästan direkt till Landskrona och hittade direkt till vandrarhemmet, med hjälp av google maps gps, som döttrarna precis lärt mej kan prata också. :) När jag checkat in och haft ett trevligt samtal med värden bar det iväg på cykeln igen för att ta minst en zon, eller snarare drygt femtio, i nästa län, Skåne.

På inrådan av värden började jag vid citadellet......


.....sen ner mot vattnet och där hade jag sån tur att vara precis när solen sänkte sej över havet.....helt magiskt!


Efter ännu en god, men väldigt snorig och hostig natt, bar det av med bilen mot Karlshamn. Egentligen hade jag tänkt mej Karlskrona, men eftersom det var väldigt svårt att få tag på ett bra och billigt rum där tänkte jag om. Karlshamn ligger ju liksom också i Blekinge som var det sista länet där en zon skulle tas. Hursomhelst blev det några stopp på vägen denna gång också fast jag hade 20 mil att köra. Ett av stoppen blev i Söderåsens nationalpark som trots nästan fem extra mil var värt besväret. En av zonerna låg precis bakom naturum och var lätt att nå.


Eftersom området var så vackert valde jag att fortsätta till nästa zon. Det bar brant uppför.....tänk vad vacker bokskogen måste vara när det är vår..........


......ända till jag stod framför zonen och förstod att jag var tvungen att passera staketet och ta mej ut på den smala avsatsen.....så nära men ändå så långt bort....


......men trots skakande ben och bultande hjärta gick jag ut på avsatsen och hörde strax ZONE TAKEN.....och zonen hjortsprånget var min....puh. :)



Karlshamn är inte så mycket att orda om förutom att mitt sista län Blekinge blev taget och så småningom dök också den efterlängtade medaljen upp. Snygg va´!!?


Och i onsdags blev det då 42 lååånga mil hem efter en mindre god och mer snorig natt. För att inte somna bakom ratten fick jag bara lov att lasta av cykeln och ta en liten tur mellan varven. :)

Som en liten sammanfattning kan jag konstatera att resan varit fantastisk, hade jag varit lite mindre snorig hade den faktiskt varit perfekt! :)

Och så igår blev det en vilodag med fika hos mamma och pappa, Hanna och Ella kom också. Och nu är väskan packade igen och snart bär det av till ett hotell i Bromma för att träffa min allra bästa grabb, han med stort G ni vet, och fira nya medaljen hela helgen lång. Så se upp alla Stockholmare för en söt, röd liten bil, Ja, för den är faktiskt tvättad och röd igen. Det kommer säkert att bli en hel del vimsande och en och annan U-sväng innan jag är framme vid hotellet.... :)

Ha en riktigt fin helg! Kram och kärlek!

6 kommentarer:

  1. WhooopWhooop! Grattis! :)
    Ha en helt fantastisk helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Min helg har varit toppen, hoppas din också varit bra!

      Radera
  2. Såg precis att du redan lagt in massa bilder från resan. Som vanligt helt fantastiska bilder!!! Du får se mycket vacker natur och är väldigt duktig med kameran! Lite kul med bilen :) Och grattis igen till medaljen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia!
      Turf är suveränt, jag får verkligen se mycket fint!
      Kram

      Radera
  3. Grattis till medaljen! Ja, du måste tillbaka och uppleva Söderåsen när boken slår ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är redan en resa till söderut planerade, men var jag hamnar då får vi se. :)

      Radera