söndag 29 januari 2017

Stockholmshelg

I fredagsförmiddag bar det då av mot Stockholm. Gps:en slog jag på redan hemma och det funkade jättebra nästan ända till jag var framme vid hotellet där vi skulle bo. När jag passerat samma plats tre gånger var jag tvungen att stanna till för att räkna ut vad som var fel. Det var bara så att jag tagit för tvärt höger och vid nästa varv förbi samma plats valde jag rätt och vips var jag framme vid hotellet där rummet redan var klart.

Lite senare på eftermiddagen dök G upp och så småningom tog vi en promenad och gled in på det här stället för lite mat. Hamburgarna var suveräna och miljön som tagen ur filmen Grease.


Sen knallade vi tillbaka till hotellet och provade deras bastu på högsta våningen. Över den fanns en takterass och efter att ha hittat låset där nyckeln satt i av en ren olyckshändelse blev det till att öppna takfönstret och ta sej en titt. Utskten över Bromma flygplats var rätt läcker.


På lördagen begav vi oss iväg åt varsitt håll för att cykla. Jag tog Tranebergsbron över till Kungsholmen i grådisigt väder.


När jag nådde det egentliga målet, Stockholms stadshus, efter en himla massa uppförsbackar och en del zoner hade det klarnat upp och solen sken.



På vägen tillbaka mot hotellet tog jag vägen över Essingeöarna och alla zoner där. Backig, kall och krånglig cykling, men nu vet jag i varje fall hur det ser ut på Essingeöarna, har alltid undrat när jag passerat skyltarna på E4. :)

Det behövdes dock en rejäl bastu, en god middag i hotellets restaurang och en god natts sömn för att få tillbaka krafterna igen. På söndagen bar det lite emot att sätta sej på cykeln igen, men vi bestämde oss i varje fall för att cykla till Drottningholms slott innan det var dags att checka ut. Cykelturen var rätt kall och blåsig, men promenaden var ändå skön i slottets omgivningar.


Och efter en mysig helg blev det så dags för utcheckning. Egentligen skulle jag åkt hem till mitt, men av någon anledning hamnade jag i Eskilstuna istället. :)

Det blev mitt bidrag till veckans helgbilden! Kram och kärlek!

15 kommentarer:

  1. Det låter trevlig med en helg i Stockholm och jag kan tänka mig att du hann se en del från cykeln. Fast för mig känns det lite i svalaste laget att knata runt på cykel denna årstid :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, lite småkyligt är det allt, men klär man på sej ordentligt går det rätt så bra att hålla värmen så länge man rör på sej. :)

      Radera
  2. Kul att få se din cykel och bilden blev jättebra. Vet du om att du kan fortsätta från essingeöarna på Essingeleden över till södra sidan. Det går en smal cykelväg där,
    Sen Smaskens i Ulvsunda, en snabbmatsklassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visst jag inte. Cykelvägarna syns inte alltid på kartorna har jag märkt.
      Kul att du känner igen stället, hamburgarna var som sagt riktigt goda!

      Radera
  3. En härlig Stockholm med en rad olika upplevelser! Låter väldigt skönt med bastun!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Stockholm kan vara vacker OCH iskallt :) Du hann, som vanligt, mängder när du var iväg. Fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen fint i Stockholm. Jag blev sugen på en ny trip nu när jag märkte att det inte alls är så farligt att köra bil i storstan. :)

      Radera
  5. Låter som en riktigt skön helg och att du inte kom hela vägen hem är väl ett bevis på det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag hade nog inte fått riktigt nog av grabben med stort G än. :)

      Radera
  6. Härligt att se att du varit (nästan) på min hemmaplan och lyckats ta så många zoner. Att bo vid i Bromma var ju perfekt med tanke på vart du skulle ta dina zoner - centralt och bra för dina cykelturer.

    Cykelturerna du beskriver brukar vi ta i form av promenader under sommaren ibland. Ganska coolt att titta ned från Tranebergsbron tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Tranebergsbron var maffig.
      Har en ny cykeltur i åtanke, men då blir det en dagstur med parkering vid Globen och cykling in till Södermalm. Skanstullsbron dit och Liljeholmsbron tillbaka. :)

      Radera
  7. Den helgen gick inte av för hackor. Kanontur i huvudstaden måste ha varit riktigt trevligt. Motion på köpet. Restaurangen såg finfin ut och bra att veta att den finns om jag skulle komma på att åka uppåt i vår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gjorde den verkligen inte! :)

      Radera
  8. Men har du varit här, så nära mig!
    Visst går det bra att cykla i stan - om man har kartor och kan vägarna. Tufft av dig att ge dig ut i okänd storstadsterräng sådär!

    SvaraRadera