måndag 30 januari 2017

Ovan, fotoutmaning

Här kommer lite bilder från ett besök i Bhutan 2011 som ett bidrag till gemsweeklyphotochallenge som har temat ovan denna vecka.

De första två bilderna är från Tigers Nest, ett buddistkloster som verkligen hängde på bergssidan 3268 meter ovan havets yta. Det var tungt att ta sej dit, men verkligen värt varenda steg. Här är en länk till inlägget om besöket på min dåvarande blogg.



En annan plats vi besökte var Chele La 3810 meter ovan havet. Där var magiskt vackert med alla buddistiska böneflaggor som fladdrade i vinden.


Bilderna är gamla men minnena från alla dessa vackra platser högt ovan havets yta sitter nog för alltid kvar på näthinnan.

Kram och kärlek!

34 kommentarer:

  1. Häftiga bilder från Bhutan! Måste ha varit en fantastisk upplevelse att vara så högt ovan havsnivån och dessutom i ett buddistkloster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen en speciell upplevelse. :)

      Radera
  2. Häftiga bilder och minnen från en som jag förstår spännande resa högt ovan haven!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan alla platser vi besökte låg högt. En del kunde man åka bil till, men några som det här klostret kunde man bara nå till fots.

      Radera
  3. Vilka bilder! Måste ha varit helt fantastiskt att få se det i verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, åren i Bangladesh och alla resor jag fick göra då är jag väldigt tacksam för.

      Radera
  4. Funderar på första bilden, förstår att det var tungt att ta sig dit, men hur ända in i .... lyckades dom släpa dit byggmaterialet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tanken slog oss också....som knappt orkade släpa oss själva upp för berget.

      Radera
  5. Tänkte precis som KajsaLisa... Och bygga så högt på berget liksom... Hur gick det med turfen då? Förstår att allt sitter kvar på näthinnan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På den tiden turfade jag inte, och det var ju synd. missade nog en och annan väldigt speciell zon.

      Radera
  6. Fantastiska bilder på ovan; spännande att ta sig dit och fota :-)gillar byggnadernas form!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en tuff, men väldigt vacker vandring upp till klostret. :)

      Radera
  7. Underbart! Allt kan tas ifrån oss utom alla minnen vi har samlat på oss! Vilken fin upplevelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt! Jag samlar på goda minnen. Tänk att kunna plocka fram dem när jag bli gammal och inte längre orkar göra så mycket. :)

      Radera
  8. Ja vilka upplevelser! Dit hade jag gärna vandrat. Visst är det härligt med alla minnen som vi bevarar i våra sinnen :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag samlar på bra minnen.
      De dåliga försöker jag glömma så fort som möjligt och nu på senare tid har jag faktiskt förstått att det mesta som varit jobbigt bleknar med tiden. :)
      Kram tillbaka

      Radera
  9. Oj vad högt du kom! Vilket läge för ett tempel. Måste varit väldigt bra utsikt där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chele la är den högsta punkt jag varit på, oerhört häftig känsla som jag gärna skulle uppleva igen.

      Radera
  10. Dagens absolut bästa och mest exotiska inlägg till temat "ovan". Helt underbara bilder speciellt av klostret - inte helt fel att vara munk där inte om man säger så. Kanske lite jobbigt när man blir gammal, men annars så;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo den vägen går man nog varken upp eller ner när man är gammal.

      Radera
  11. Svar
    1. Jo, är det någonstans jag skulle vilja åka tillbaka är det nog Bhutan eller Nepal, Tänk att få göra en flera veckor lång vandring i bergen där.

      Radera
  12. Åh vad häftiga bilder!! Sparar ner platserna i min minnesbank i huvudet över önskeresmål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra för Bhutan var både vackert och intressant.

      Radera
  13. Vilken upplevelse och vilka bilder... wow

    SvaraRadera
  14. Tänk att ett kloster kan balansera så häftigt, högt ovan!
    Härliga bilder!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man undrar verkligen hur de bar sej åt när de byggde.

      Radera
  15. Tänk vad man upplever på sina resor och att våga ta sig till platser där det inte bara finns turister är mäktigt !
    Fantastiska bilder och tolkning på OVAN och som Maria tar jag med mig att resa dit ngn ggr för att få uppleva detta mäktiga :)
    Tack för att du är med
    KRAM

    SvaraRadera
  16. WOW!!!!! Häftigt!

    SvaraRadera
  17. Här kan man verkligen tala om att något finns ovan.
    Har alltid gillat dessa byar och samhällen som klättrar på bergsväggar.
    Veckans ord var inte det lättaste, men det är alltid härligt att se så många olika tolkningar och allt fler kommer med i utmaningen. Kul!

    SvaraRadera
  18. Jag kom att tänka på alla människor som har arbetat med att bära upp allt byggnadsmaterial till klostret! Jag blir trött bara att tänka på det!

    SvaraRadera
  19. Vilken upplevelse och så vackert! Nu förstår jag bättre hur du orkar cykla runt och leta cacher, med den där klättringen (och säkert många liknande) i kroppen!

    SvaraRadera