söndag 15 januari 2017

Kvinnomöten

Den här helgen har varit min jobbarhelg. Var tredje vecka jobbar jag torsdag-söndag natt med nattpatrullen vilket kan vara rätt slitsamt, och ibland väldigt intressant. Den här helgen har inte varit något undantag. Som vanligt har vi hjälpt en och annan upp från golvet, vi har hjälpt andra till sängen, vi har pratat och pysslat och ringt ambulans till de som behövt, men den här helgen är det inte det jag kommer att minnas utan något helt annat.

För tillfället står jag utan kollega och därför jobbar jag alltid med vikarier. Under tio timmar i samma bil hinner man med en hel del samtal. I torsdags- och fredagsnatt jobbade jag med en ung tjej från Syrien, som bor med sin familj i stadens "miljonprogram". Hon lever verkligen i en helt annan värld än vad jag gör och kanske jag fick en liten inblick i hennes under våra 20 timmar ihop. Jag fick till exempel veta att en kille hoppat från sjätte våningen på hennes gata nästan redan innan han hoppat.....ungdomarna är verkligen uppdaterade via de sociala medierna. Hur som helst ledde det in vårt samtal på kriminalitet och droger. Hon var förbannad på alla som valde ett sånt liv istället för att jobba, men kanske är det inte alltid så lätt att ta sej in på arbetsmarknaden?!

Och så i natt jobbade jag med en kvinna med somaliskt ursprung: Hon hade flytt Somalia -91 tillsammans med sin mor och sin bror för att hamna i Saudiarabien där hennes mamma fortfarande bor kvar. Hon däremot verkade ha svårt att acceptera kvinnornas situation där och efter en och annan omväg hamnade hon för sju år sen i Sverige. Nu lever hon ensam med tre barn i stadens "miljonprogram" och har planer på att läsa in vissa gymnasiebetyg för att sedan vidareutbilda sej till sjuksköterska. Hon hade så mycket erfarenheter, som konstigt nog trots våra så olika liv hade vissa likheter med mina egna. Det blev verkligen 10 spännande timmar med intressanta samtal under alla milen på landet. Samtalen fick mej att minnas alla fantastiska och starka kvinnor jag mött runt om i världen.

Och nu är det en natt kvar på helgen......ser faktiskt fram emot den.

Och efter som den här utmaningen heter HELGBILDEN lägger jag till lite bilder från det bageri som ska få bjuda mej på frukost när jag går av imorgonbitti. Kram och kärlek!




26 kommentarer:

  1. Villet ofantligt jobb ni utför :) Antar att tiden går fort... slitsamt kan man förstå... Jag hoppas frukosten smakar imorgonbitti :) Sköt om dig i natten nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äntligen morgon efter en ovanligt lugn natt......och visst går tio timmar fort! :)

      Radera
  2. Nattens änglar.... Vilket jobb ni gör!
    Förstår att du haft intressanta och berikande samtal med dina kollegor mellan varven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man hinner utveckla samtalen mycket under tio timmar och på morgonen när man är som tröttast kan det spåra ur alldeles och handla om både det ena och det andra.....

      Radera
  3. Nattens änglar, precis som Beppan säger! Å det som överraskade mig mest är att det är kvinnor av utländskt ursprung som söker sig/gör det jobbet i Sverige. Här dog ytterligare en fördom hos mig. Trodde att just det jobb du gör är "vikt" för svenska killar och tjejer.

    Å nu skäms jag...

    PS. Njut av frukosten imorgon bitti!!! DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och i natt har jag jobbat med en 21-årig kille från Marocko som kom till Sverige som ensamkommande barn för några år sen.
      Alla jag träffat denna helg är en fantastisk tillgång för oss på patrullen. :)
      Och nu väntar äntligen frukosten......:)

      Radera
  4. Det är intressant att få träffa olika människor och höra lite om deras bakgrund. Vilken trygghet det måste vara när ni kommer och hjälper de som har behov av det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer så mycket intressant på mitt jobb, både med kunder och kollegor. I natt har vi tillsammans skrattat så tårarna trillat åtskilliga gånger...kanske kan jag återberätta några av historierna i ett senare inlägg.
      Kram tillbaka!

      Radera
  5. Jag har också arbetat mycket med folk från andra länder och visst berikar det. Där tror jag ett av problemen finns arbetsmarknaden precis som bostadsmarknaden blir alltmer segregerad i alla fall i Stockholm och folk man aldrig träffar blir ofta underligare än vad dom är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är det så. Jag reagerade faktiskt på en sak jag själv gjorde, eller inte gjorde helt omedvetet i lördagsnatt när jag jobbade med kvinnan från Somalia.
      Ofta när jag jobbar med någon jag gillar brukar vi bli "kompisar" på sociala medier, henne frågade jag inte ens och jag funderar och funderar på varför det blev så....

      Radera
  6. Både intressant och nyttigt att träffa folk utanför den vanliga vardagszonen! Det skulle vi alla behöva göra!
    Så kallt inne att man behöver filt? Ok då - bara för att det är mysigt ... om inte annat ;)
    Önskar dig en skön ledig dag i dag då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men så mycket ledigt blir det inte idag.....ska vara tillbaka på brandstationen vid 15 för ett möte. Men imorgon så...

      Radera
  7. Jag kan bara hålla med alla andra, det är verkligen intressant och berikande att träffa människor som har en annan bakgrund än en själv. Det ger perspektiv på tillvaron och hur otroligt bra vi har det, ändå har vi ibland lätt att klaga på än det ena och än det andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, svenskarna är allt ett gnälligt folk.
      När jag bodde i Bangladesh under dryga två år bestämde jag mej för att aldrig gnälla över småsaker igen. Ibland faller jag tillbaka, men då väcker såna här möten upp de gamla känslorna igen och jag kan åter tänka på vad som egentligen är viktigt här i livet.

      Radera
  8. Alla möten med andra människor är berikande - speciellt om man får möjlighet att prata på "riktigt". Man blir ödmjuk, inspirerad, bedrövad, glad och rik. Jag blir nyfiken på vilken yrkesmässig bakgrund dina vikarier har, eftersom du skrev att den ena kvinnan ville utbilda sig till sjuksköterska. Är vikariepoolen hos dig en väg in i yrkeslivet för dem eller vad har de för utbildning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon som vill bli sjuksköterska är redan utbildad undersköterska och killen från Marocko vill gärna börja studera. Vi diskuterade nämligen framtiden och jag föreslog att han skulle kunna söka sej till SSAB i Oxelösund, men det skulle han aldrig kunna tänka sej för han vill jobba med människor. Så här som gammal undersköterska kan jag bara säga att jag hoppas han utbildar sej inom vården för han är fantastisk med våra kunder. Han gillar dem och de gillar honom. :)

      Radera
  9. Du gör ett otroligt jobb som nattpatrull, och så får du lära känna vänner du ännu inte har träffat. Så underbart.
    Och säkert är det många livsöden där ute bland våra flyktingar, varje flykting är ju en människa, fast vi oftast talar om dem som en grupp.
    Rädslan är ju vår största fiende, vi är rädda för allt det nya.
    Har en gammal mor över 90 i Finland som har hemhjälp, och en dag kom en mörkhyad kille för att hjälpa henne....men si då sa tanten ifrån.
    Okunskap och rädsla skulle jag tro, och hon ville inte lära känna killen ens. Tråkigt.

    Hoppas du fick en trevlig natt i natt med.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den äldre generationen kan jag förstå, deras värld har inte alls varit lika global som vår är nu.
      Yngre och medelålders som dömer våra nyanlända utan någon grund alls har jag däremot väldigt svårt att förstå.
      Jodå, det var en ovanligt lugn natt och jag och nattens vikarie, en 21-årig kille från Marocko med hjärtat på rätta stället fick många glada skratt ihop med våra härliga kunder. :)

      Radera
  10. Tufft jobb ni har. Och viktigt! Själv skulle jag längta väldigt till frukosten, den bästa måltiden på hela dagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det smakade ovanligt gott faktiskt! :)

      Radera
  11. Det är i sådana möten som en inser hur lika (och unika) vi alla är! Spännande och intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det verkligen! Och jag tycker de är så duktiga. Två och ett halvt år bodde jag i Bangladesh och hur många ord bangla lärde jag mej......

      Radera
  12. Alltid intressant att träffa folk med andra erfarenheter.

    svar: Tror inte att du kommer att ha några problem att ta dig fram här.Det ska bli plusgrader så då försvinner nog ev isfläckar. Vägar/gator är bara.

    SvaraRadera
  13. Har med haft helgjobb, och det var skönt att få krypa ner i sängen igår morse, kall var jag när jag kom hem. - 12 grader hade vi igår morse och det var säkerligen det kallaste vi har haft i vinter ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy vad man fryser ibland på nätterna, och värre blir det naturligtvis när det är kallt. Själv somnade jag igår morse i raggsockor och morgonrock med täcket på. :)

      Radera