lördag 19 april 2014

Fototriss tema vass

Ordet vass har många betydelser. Något kan vara vasst, som en nyputsad, blänkande motorcykel ute för första gången en vacker vårdag. En person kan också vara vass på flera sätt. Man kan vara lite tuff och inne och vass på det sättet och man kan också vara vass i huvudet, snabbtänkt helt enkelt! Något kan också vara vasst som en nyslipad kniv.

Min tolkning av temat blir inget av det, utan min tolkning blir rätt och slätt tre bilder på vass.

Första bilden är tagen i december då jag tog en härlig vinterpromenad till bryggan längst ut på Tjuvholmen. Jag var rätt så nyskild och mådde inte särskilt bra, men bryggan inramad av vass var som balsam för själen.


Här kommer rejält med vass från en bild jag tog förra veckan. Då ledde promenaden mej ut på Labroängar där jag blev så nyfiken på var denna spång skulle leda. Det blev en blöt upptäcksresa eftersom spången här och där gett med sej.

Var jag hamnade? Så in i vassen fel!! ;)

Den tredje bilden tog jag i morse när jag var på väg för att möta en vän vid Örstigsnäs. Bilden är tagen nära Kilaåns utlopp i Nyköpings hamn vid halv nio-tiden på morgonen, morgondimman hade ännu inte riktigt lättat. Kanalen väckte minnen av åren när jag var barn och familjen hade båt med tillhörande jolle. Jag och min bror hade tråkigt när pappa och mamma jobbade med den upplagda mahognybåten någon vår, så vi sjösatte helt sonika jollen och tog oss en roddtur i just den här kanalen. Jag minns att bron jag stod på när jag fotade var så låg att vi nästan fick ligga i jollen för att ta oss under och jag minns hur spännande det var.

Jaha, det var min tolkning av temat, vass helt enkelt. Vill ni se fler tolkningar av temat kan ni klicka er vidare till FOTOTRISS!


18 kommentarer:

  1. Snyggt trissat. Nedersta bilden är min favorit, snyggt

    SvaraRadera
  2. Härliga vassbilder! Gillar speciellt bilden från Tjuvholmen med den vida utsikten, den är läcker!

    SvaraRadera
  3. Snygga vassbilder, toppenbra tolkning! Den översta är helt fantastisk. Den sista är också superfin! Och bron på mittenbilden, bland all vass är jättefin! Ett tips är att beskära bort himlen och få bilden att fokusera bara på vassen och bron. Det skulle ge en mera enhetlig bild och framhäva bron fint! :)

    Ha en skön påskdag!

    SvaraRadera
  4. Hej
    Den första bilden skulle kunna bli en jättefin tavla :)
    Bra trissat!

    SvaraRadera
  5. Så in i vassen vackra bilder! Jag gillar den sista mest, upplever den trolsk och sagolik! Ha en fortsatt skön påskdag!

    SvaraRadera
  6. Fin tolkning och berättelse om dina bilder !

    SvaraRadera
  7. Vackra vassbilder med fina texter till, som ger en extra känsla till varje bild!

    SvaraRadera
  8. Trevlig triss med fina bilder i vass miljö :-)

    SvaraRadera
  9. Fina bilder i din vasstriss! :)

    SvaraRadera
  10. Så vacker den första bilden är och den andra och tredje är mystisk i sin karaktär. Fin triss.

    SvaraRadera
  11. Vass kring bryggor eller broar, trevligt skrivet därtill - en riktigt vass triss!

    SvaraRadera
  12. Fina bilder som vanligt. Hoppas påsken varit bra. Kram till dig!!!

    SvaraRadera
  13. FIna bilder.
    Låter som ett litet farligt äventyr du och din bror gav dig ut på...

    Hoppas du haft dig en bra påsk!

    SvaraRadera
  14. Tjuvholmen!!! Jag trodde ett tag du var i Sundsvall :) Mycket fina bilder med bra text till också! Snyggt trissat!

    SvaraRadera
  15. Tack för alla trevliga kommentarer!! Ses på lördag alla fototrissare! :)

    SvaraRadera
  16. Första bilden är gudomlig och utstrålar verkligen frid! Förstår att det var balsam för själen när du hade det tufft. Härligt med upptäcksfärd och roligt minne från barndomen, tänk vad allting var spännande då.=)

    Sv: Tack för dina fina ord hos mig, de gjorde mig jätteglad!=)

    SvaraRadera