måndag 1 februari 2016

En dåres försvarstal ;)

Idag bar det av till bilverkstaden med nya bilen för att få dragkroken monterad och besiktningen gjord. Det gick sådär för elsatsen till dragkroken var restad hos leverantören och kommer inte förrän på fredag då vi gör ett nytt försök. Lite tråkigt är det att hela långledigheten går utan att jag får lasta cykeln på nya bilen. Jaja, eftersom jag lovat att skjutsa de blivande föräldrarna till förlossningen om det skulle behövas och bebis inte har kommit än hade det i varje fall bara blivit några varv runt kvarteret för att öva lite på- och avlastning. :)

Annars har jag cyklat lite idag också, 74 zoner blev det. En och annan tycker nog jag är tokig, men det tycker inte jag. För 11 år sen slutade jag röka och bara efter några veckor upptäckte jag att fysisk aktivitet var ett utmärkt sätt att hålla begäret i schack. Jag var inte så bra i mina luftrör, så jag började med att gå. Sakta men säkert förbättrades min kondition och jag började springa. Efter några år fick jag problem med en höft eftersom jag är lite sned i mitt bäcken. Jag provade massor av andra träningsformer både i grupp och enskilt, men hittade inget jag trivdes med och som dessutom var utomhus, jag har nämligen alltid tyckt om att var ute i både dåligt och bra väder. När jag upptäckte turf var min lycka gjord. Jag väljer om jag vill ha kaloriebrännande cykling under en längre tid, eller en snabb intensiv cykling för ökad puls och därmed förbättrad kondition. När man dessutom kan kombinera det med att se nya platser, göra nya bekantskaper och lite yoga då och då är det en alldeles ypperlig motionsform och faktiskt alldeles gratis om man inte väljer att bli supporter.

Ska man kalla det för en dåres försvarstal månntro!? ;)


Sen har jag också läst ut "Britt-Marie var här". Den var bra, och fick för mej ett oväntat slut. Utan att säga för mycket till er som inte läst den kan jag säga att Britt-Marie i bokens slut gjorde ett val som inte ens föresvävat mej......och ändå tycker jag att jag på senare år blivit en rätt självständig kvinna. Kanske det är dags att ta sej en funderare och omvärdera sej själv litegrann?! Men hursomhelst är fortfarande "Min mormor hälsar och säger förlåt" min Backman favorit. Kram!

22 kommentarer:

  1. Låter inte som en dåres försvarstal, utan som en mycket klok kvinnas berättelse. Du tog tag i och gjorde något bra av att sluta röka. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att jag till slut lyckades efter många mindre lyckade försök att sluta! :)

      Radera
  2. Inte behöver du något försvarstal, du är klokare än de flesta! Cykla på och njut av livet! Men se upp så du inte blåser omkull idag!
    Har också läst "Britt-Marie var här" och jag blev också förvånad över slutet!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vad det gick i medvinden idag! :)
      Ha det bra du med!

      Radera
  3. Så bra när man hittar något som passar en själv! Precis som du har gjort. Och det vet ju alla att man ska röra på sig. Glöm inte vila ibland också :) Dessutom hittade du ju Grabben med stort G genom turfningen :)
    Hoppas bebis kommer snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har verkligen bara kommit gott ur turfen.....hoppas också att det kommer en go´ liten bebis snart! :)
      Kram till dej!

      Radera
  4. Det är inte dumt alls när man kan förena nytta med nöje och du har ju verkligen hittat ditt sätt att göra det på! Ha det så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns som jag aldrig kommer att sluta!
      Ha det fint du med!

      Radera
  5. Inte behöver du hålla försvarstal över huvud taget :) Du är en skön inspiration :)

    SvaraRadera
  6. Du behöver absolut inte hålla ett försvarstal för din hobby. Du har hittat en fritidssysselsättning som passar dig, är nyttig och som gör dig lycklig. Bättre val kan man knappast göra!

    Själv har jag då aldrig försvarat mitt hobby damfotboll;-)

    Min favo bok av Backmans tre böcker är nog "Britt-Marie var här". Tycker han bli bättre och bättre, har ett tilltalande språk och ser världen med lite andra ögon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, fotboll är kanske mer legitimt än att flänga runt på cykel som en toka! ;)
      Jovisst är Backman härlig, hoppas det kommer en ny bok snart!

      Radera
  7. Tycker din hobby låter jättespännade och cykling är ju toppenmotion.
    Har bara läst boken om Ove.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar som sagt "Min mormor hälsar och säger förlåt" varmt......om du skulle bli sugen på att läsa en till!

      Radera
  8. Tycker det är en fördel att vara lite galen!! :-) Turfa på du bara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kanske är lite lättare att härda ut i denna galna värld då!! ;)

      Radera
  9. Visst är det härligt att cykla, slarvat lite själv dom sista åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde nya bilen skulle få mej att cykla mindre, men inte då. Och när jag väl får på dragkroken och kan hänga på cykeln då jädrans......:))).

      Radera
  10. Jag gillar oxå att cykla, men behöver ha ett syfte med det. Alltså, till en plats jag ska till funkar bra, men att bara cykla en runda funkar inte alls. Jag förstår fullt ut att turf funkar för dig, jag kanske ska testa jag med, då får cyklingen ett syfte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut du ska testa, men glöm inte att det för vissa är beroendeframkallande. ;)

      Radera
  11. Jag blev också förvånad av slutet. Sedan har vi olika åsikter. Denna bok kommer på andra plats. Tronen är vikt till Ove. Jag tycker inte alls att du är tokig. Däremot är jag impad av dig. Förstår att det är bra att du får öva på vissa saker först. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, boken om Ove är också väldigt bra och filmen var fantastisk!

      Radera