onsdag 25 januari 2017

Jakten på Sweden Explorer del 1

Jag har gjort en fantastisk resa tack vare spelet turf. Ja, jag vet .....nu är det dags igen. Det var nämligen någon som skrev i en kommentar för ett tag sen att vädret tvingat mej att göra lite annat än att turfa ett tag, men skenet bedrar..... jag har bara laddat batterierna för den här resan. :)

I spelet finns en medalj, Sweden Explorer, som man erövrar genom att ta minst en zon i varje län i Sverige. Ända sen vi var i Norrland i höstas har jag bara haft Kronoberg, Halland, Skåne och Blekinge kvar att ta en zon i och nu tyckte jag det var dags, dags för en resa på dryga 120 mil.....är jag riktigt klok egentligen?! :)

Trots en trevlig kväll med spa som varade till ett på lördag natten kom jag i varje fall iväg vid sju-tiden på söndag morgonen, min första övernattning var bokad på ett vandrarhem i Halmstad. På vägen ner hade jag också en liten tanke på ett stopp vid en nationalpark utanför Värnamo. När skylten om nationalparken dök upp stannade jag till vid en mack för att fatta beslutet och trots ishalka bestämde jag mej för att åka några extra mil till Store Mosse Nationalpark. Det var en fantastiskt vacker plats trots att själva mossen låg inbäddad i tät dimma.

Efter en timmes bensträckare i parken och en kopp kaffe i naturum åkte jag vidare mot Halmstad med ett kort stopp på en rastplats, Laganrastan, för att ta det första saknade länet Kronoberg. När jag närmade mej Halmstad återstod fortfarande några timmars dagsljus, så jag bestämde mej för ett besök i Tylösand innan jag letade upp vandrarhemmet. De flesta besöker väl stranden på sommaren, men inte jag inte! :) Så här på vintern kan jag säga att det var vackert och rätt så ödsligt och det blev en rejäl promenad över klippor och sandstrand samtidigt som jag tog nästa saknade län, Halland.

Efter allt promenerande var det skönt att ta en cykeltur i Halmstad innan jag kröp i säng på vandrarhemmet i Halmstads hamn.

Jag delar upp resan på två inlägg, själv tycker jag det är jobbigt att läsa för långa blogginlägg, jag brukar tappa intresset ungefär halvvägs. Kram och kärlek!

1. Du är fantastisk! Du måsta ha tillryggalagt många mil under dina turfresor. Har du räknat ut hur mycket det blivit? Kram

2. Nej, det törs jag inte ;).......men det är nog en hel del mil och många trevliga upplevelser. :)

3. Du får verkligen se Sverige. Dessutom en turfresa. Dina bilder är verkligen fina..... Gillas!

1. Sverige är verkligen värt att se!! Och vad kul att du gillar mina bilder! :)

4. Nej, du är inte riktigt klok - och det är det vi älskar med dig!
    Att uppleva semesterorter om vintern är en udda och väldigt vemodigt vacker upplevelse.

(Svar; det är totalt fem åldringar som rör runt i min värld just nu - vore det bara en vore det nog överkomligt ...)

1. Vemodigt vackert var en bra beskrivning!

Oj, då förstår jag att du har att göra. Hoppas att allt ordnar sej till det bästa, så fort som möjligt.

Kram

5. Jag har ju förstått att du har varit i dessa trakter. Det är en viss tjusning med dimma, om man bara slipper den dag efter dag!

1. Ibland är dimma vackert, men jag kan förstå att det blir trist i längden.
      Själv var jag glad för att slippa vara orolig för att göra en vurpa på någon isfläck. :)

6. Ja, har man en hobby så har man! Å din turfing är ju ungefär som Pokémon Go, fast mycket nyttigare:-)

Stort GRATTIS till ytterligare ett avklarat län. Bara tre län kvar nu. Fantastiskt! Snart är du en EXPLORER:-)))

1. Två avklarade län om jag får be :P. Skåne och Blekinge kvar. :)

7. Jag tycker att du är befriande galen och en helt fantastiskt inspirerande människa :)
    Nu till del två ...

1. Det är befriande att vara lite halvgalen :)