onsdag 4 februari 2015

Modern brevväxling

Ibland funderar jag över mitt bloggande och varför jag tycker det är så kul, och plötsligt väcktes ett minne från ungdomen.

Från 10-års ålder och fram till att jag fick mina barn hade jag brevvänner, massor av brevvänner.....närmare bestämt 28 stycken från hela världen. Jag älskade redan då att skriva och med vissa bytte jag brev minst en gång i veckan. Några hade jag kontakt med i många år och en del träffade jag till och med i verkliga livet. Ibland kan jag sakna mina gamla vänner och breven som med jämna mellanrum damp ner i brevlådan. Och ibland undrar jag vad som hänt Micke i Norrköping, Gunilla i Smedjebacken eller Lina i Sydafrika.

Att blogga är ju som modern brevväxling.....eller hur! :)

Och nu en pytteliten turfrunda innan dagens yogapass.....ha en riktigt bra dag......KRAM!

22 kommentarer:

  1. Hade också brevvänner när jag växte upp,
    hade in en annons i Bildjuornalen tillsammans med min kompis,
    och vi fick massor av svar, mest naturligtvis från Sverige.
    Bodde ju i Finland då.
    En rolig tid när man fick brev och rusade upp i flickrummet och läste.
    Jag gillade ju att skriva, då också, så det kunde bli långa brev.

    Bloggandet är ju ett trevligt forum tycker jag.
    Hoppas ditt yogapass gick bra, något jag provat på en gång,
    men då gick det inget bra, lite för dålig av att slappa allt inne i huvudet.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också en annons ute i en internationell brevväns tidning...... ett tag fick jag brev från hela världen buntvis från brevbäraren. Alla läste jag, men få fick svar....tyvärr.
      Yogan gick fint.......
      Ha en skön kväll!

      Radera
  2. Visst är det, jag hade många "brevvänner" förr med, men bloggandet är på något sätt mycket roligare och då har jag bloggat sammanlagt i ca 15 år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du bloggat länge!! Själv började när vi flyttade utomlands...det blev som brev hem till nära och kära i Sverige........Och visst är det roligt att blogga!! :)

      Radera
    2. Javisst har jag bloggat länge, då jag började så fanns det en anonym sida på nätet som hette "Dagbok på nätet" och det var väldigt få som bloggade på den tiden sedan har det bara ökat på. Hoppas att du fick en bra jobbnatt :)

      Radera
  3. Kul att du hittade till mina Banglabilder! Orsaken till att vi åkte dit var att det inte är något turistland utan att man fortfarande har möjlighet att se hur folk verkligen lever. Dessvärre kom vi under alla strejker och sådant inför valet. Men folket gjorde ett trevligt intryck på mig. Och vi blev ju verkligen varmt mottagna. Många som förvånat undrade varför vi åkte dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar!! Och som turist gör man verkligen sensation i Bangladesh.....turister är ju inte så särskilt vanligt förekommande! ;)
      Ha det gott!

      Radera
  4. Hade också många brevvänner när jag var ung. Jag tror att det är därför jag tycker det är roligt att blogga. Man lärde ju känna andra ungdomar på det sättet även om man inte träffade dem irl. Så är det ju med bloggvänner också. De jag har träffat i verkligheten har inte varit svåra att prata med :-).
    Kram från Ingrid
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intresset för att skriva kanske hänger med genom hela livet, och att blogga är fantastiskt roligt......sakta men säkert får man fler och fler goda bloggvänner. :)
      Kram

      Radera
  5. Vilken bra jämförelse :) Kan inte annat än hålla med!
    Hade också brevvänner ute i världen som barn - det var verkligen roligt. Någon hade jag sporadisk kontakt med ända till för fem/sex år sedan!
    Bloggandet är verkligen som att brevväxla - med med snabbare respons ;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är responsen bra mycket snabbare när man bloggar......svar på brev fick man ibland vänta så länge på att man glömt vad man frågat! ;)
      Ha det gott du med!

      Radera
  6. Har aldrig tänkt på det viset men visst är det så! Jag hade också massor av brevvänner, ca 25-30. Jätteroligt var det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att så många som bloggar nu skrev brev innan datorn kom, det måste sitta i generna på något vis........
      Ha det bra!

      Radera
  7. Ja, absolut! Håller helt med dig, även om jag "brevväxlar" mejlvägen med en av mina äldsta vänner. I källaren finns en hel låda med gamla brev, fick precis som du buntar med gummiband om av brevbäraren. Ett tag fick jag alla brev som skulle till hela gatan om de kom från England - det var efter en annons i en engelsk poptidning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad roligt....brevbäraren tog liksom för givet att det var du som skulle ha alla brev från England....
      Ha det gott!

      Radera
  8. Det stämmer precis. Jag hade också många brevvänner när jag var yngre, och man såg alltid fram emot när det var dags att brevbäraren skulle dyka upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brevbäraren var verkligen min bästa vän på den tiden.....nu för tiden kommer han mest med räkningar! ;)

      Radera
  9. Åh ja, jag hade också brevvänner och har faktiskt kvar en kontakt i USA, även om det numera mest blir mail och kommentarer i sociala medier, men kul är det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skoj att ha en kontakt kvar....jag önskar att jag hade det också.
      Nu får jag njuta av alla mina bloggvänner istället och det är ju inte fy skam det heller!! :)

      Radera
  10. Du fick mig att bli nostalgisk. Jag saknar också den tiden. Spänningen. Glädjen över att få sprätta upp ett brev. Ibland doftade papperna.
    https://bosseliden.wordpress.com/2013/08/21/gamla-hederliga-brev/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen speciellt att sprätta upp ett brev! :)
      Ha en skön helg!

      Radera
  11. Du har nog rätt! Brevskrivarna har blivit bloggare.

    SvaraRadera