torsdag 27 november 2014

Älskade bilskrälle!

Tänk så lätt det är att undvika jobbiga saker! Nu har jag skjutit upp problemet med bilen ända sen i måndags då den vägrade starta. Idag gick jag upp och hittade på allt möjligt och omöjligt för att slippa ringa bärgaren och få domen. Men sen vid tolv satte jag fart och ut till bilen bar det för att för säkerhets skull kolla om ett underverk inträffat innan jag ringde bärgaren.

Och här måste jag också berätta att gamla skrällets dörrlås länge har krånglat. Förr fick ibland dörrlåset tokspel och låste alla dörrar så de inte gick att öppna ens med nyckel. För att underlätta inbrytning började jag ha fönstret vid förarplatsen öppet precis så mycket att det gick att sticka in armen för att öppna manuellt. Efter att bilen varit på verkstad sista gången lugnade dörrlåsen ner sej, men däremot började bagageluckan gå i baklås. Varje gång jag skulle in i kombins bagage fick jag klättra in från baksätet och låsa upp låset på bakdörren inifrån. För att undvika det krånglet hamnade till slut ett par gamla fingervantar i bagageluckans lås för att hindra det från att slå igen och gå i baklås. Och idag var jag väldigt glad för det! För idag när jag kom ut till bilen hade nämligen det gamla skrället gjort som förr och slagit igen varenda lås på dörrarna. Det var bara att ta nödingången.......klättra in i kombins bagagelucka, fälla baksätet och krypa över handbromsen för att ta mej fram till förarsätet. Helt galet! Skrattade så jag grät och hoppades att inga grannar såg mej!!

Och startade bilen? Inte då! Så efter att ha tagit sej ut den rätta vägen, genom dörren, tog det mej en bra stund att besluta om det gamla skrället ens var värd en bärgare. Men, men jag är helt förälskade i den gamla bilen och humor har han ju, så jag ringde Falck. Bärgaren kom och kunde konstatera att det "bara" var batteriet och erbjöd sej att byta batteriet åt mej om jag handlade ett nytt i verkstadsbutiken där hans sambo jobbade....och så fick det bli! Stort tack till er, trevliga människor!

Som slutkläm kan jag faktiskt rekommendera en helt suverän försäkring om du har ett gammalt skrälle i din ägo. Bilskrälle, alltså!! En gång om året betalar jag strax under sex hundra kronor till en försäkring hos Falck som heter Assistans (tror jag). De har bärgat gamla skrället åtskilliga gånger, bytt till reservdäck vid punka och startat igång den som idag utan en krona i självrisk. Bra, eller hur?!

Annars är adventspyntningen klar och saffransbullar bakade!

Stor kram och massor av kärlek!

4 kommentarer:

  1. Slutet gott, allting gott! Du behöver kanske inte gå på gym och träna så länge du har "bilskrället" kvar, du får väl allsidig motion när du försöker ta dig in!
    Ha det bra, hoppas bilen funkar ett tag nu!

    SvaraRadera
  2. Åhh, nu minns jag min gamla folka variant. Som vi använde för att ta oss till och från mitt barndomshem på lov och semestrar under åren vi bodde i Göteborg. Till Göteborg och i Göteborg gick den som en klocka, men när vi var på väg hem så pajade den alltid. Lagom så en kompis kunde komma och bogsera oss sista biten. Och sen fick vi tillbringa ledigheten med att jaga reservdelar och byta och lagom tills bilen var hel var det dags att åka till Göteborg igen...

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Man överger inte en vän i första taget om hjälp finns! Jag skulle gärna stå bakom en gardin och titta när du via bakluckan tar dig in i vännen din! Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ni tjejer. Lite dråpligt ser det nog ut när jag kravlar mej in i gamla skrället! Ska på eftermiddagen vara chaufför till ena dottern och några av hennes vänner. Ska se till att vara ute i god tid, så hon slipper skämmas för mor sin! :)

      Radera