måndag 22 juni 2015

Open Art i Örebro

Jag hade en jättehärlig dag i Örebro igår. Som jag skrev i förra inlägget var det konsten som lockade mej just dit på en turfrunda. Som vanligt valde jag små vägar, först väg 52 och sen väg 207 istället för E18 sista biten. Parkerade gjorde jag på en mack lite i utkanten av Örebro. Stan var full av turfare som blockerade allt i stan, så jag begav mej ut i ett annat ytterområde med cykeln. Först hamnade jag i det fulaste jag vet, ett köpcentrum, men sen hittade jag fram till Svartån och området kring Karlslunds herrgård och där var det verkligen vackert.



Sen cyklade jag längs ån in mot stan för att slåss om turfzonerna där och titta på konsten som var både underlig, ful, vacker och tankeväckande.

Det här heter Conciencia (Medvetenhet) och det kan man ju förstå.


Konstverket framför slottet var bara fult och döpt till Ao. Jag betraktade det länge, men kunde inte för mitt liv förstå vad det skulle föreställa.


Det mest fascinerande i mina ögon var det här, Installation nomade.



Tänk att vara en cyklande nomad......det skulle jag nog trivas med! :)

Vid fem-tiden begav jag mej hemåt igen. När jag passerade Vingåker kunde jag förstås inte låta bli att stanna till, packa ur cykeln och ta alla zoner där. Jag fick kontakt med en annan turfare på chatten och fick veta att han misslyckats med att ta en zon vid en idrottsplats för att den var omgärdad av stängsel. Men jag är envis jag och lyckades hitta en annan väg in....och på köpet fick jag se lite mer "konst".


En sån härlig dag! Jag är så tacksam för den och hela denna fantastiska midsommarhelg! Kram och kärlek!

28 kommentarer:

  1. Du fick en fin tur! Man behöver inte begripa all konst!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det behöver man ju inte.....och det är väl en av tjusningarna! :)

      Radera
  2. Motion, tävling, natur och konst på en och samma gång! Det var inte dåligt alls! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, näe...det var så att säga fyra flugor på en smäll!! :)

      Radera
  3. Grattis till alla nya turfzoner, du är då verkligen på bettet!
    Kul att du visar bilder från Open Art i Örebro! Jag är riktigt sugen på att åka dit, hoppas det blir av lite längre fram i sommar. Roligt att se på konstverk även om man inte förstår dem!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det öppnar nya tankebanor och det är intressant! Utställningen och staden med, för den delen, var väl värt ett besök!
      Ha det bra du med!

      Radera
  4. Svar
    1. Ja, det fanns mycket spännande att titta på! :)

      Radera
  5. Slottet är ju vackrast i Örebro!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slottet är fint och det är roligt att det verkligen ligger mitt i stan. :)

      Radera
  6. Omväxlande bilder, gillar sista konstverket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde jag med...härlig patina på det gamla bilskrället! Ibland dyker det upp saker där man minst anar det.

      Radera
  7. Man kanske skulle ta sig till Örebro och hälsa på släkten... Konst i min smak :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra....det fanns mycket spännande att se. Ha en trevlig tur i så fall! :)

      Radera
  8. Ja att du är envis vet vi ju vid det här laget ;) Vilken tur att du fick så många turfzoner! Och massa konst på köpet. Viss konst är verkligen svår att förstå sig på. Gillar dina vackra naturbilder bättre än konsten. Men bilden i helgbilden var kul :) Kram och ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärligt talat trivdes jag nog nästan bäst i lugnet kring Svartån, där var otroligt vackert!
      Ha det bra du också!

      Radera
  9. Kul att du tog dig in i stan via cykel och Karlslund som är så vackert. Konsten är ju som du skriver både spännande och ibland rent av ful, men den sätter verkligen Örebro på kartan. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog ni kommer att få ett och annat extrabesök under sommaren. Jag såg många som promenerade runt med förteckningen och kartan över utställningen i handen.
      Tack för ett fint besök! :)

      Radera
  10. Konst är svårt...alla har sin egen åsikt...och det är kanske det som är tjusningen. Konstigt egentligen hur människor kan uppfatta konst på så olika vis. Vilken bra idé att ta en turfrunda bland konstverken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konst handlar nog helt och hållet om betraktarens tolkning. Jag tror också att det är möjligt att samma person kan tolka konstverk olika beroende på dagsform, ibland är man glad och ibland är man svårmodig och sånt spelar också in.
      Ha det bra!

      Radera
  11. Konst kan ibland leva upp till ordet konstigt. Ändå är det ofta fascinerande att ge det en chans. Jag föredrar också att välja småvägarom jag har tid till förfogande. Kul att du hade en fin helg. Kram Bosse. Ps. Fina kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar din första mening....konst kan verkligen vara konstig och hemskt spännande att fundera över. Konstverket med cykeln och tuggummit heter tex We have the right to know......hur menar dom då liksom? Finge jag få tag på konstnären skulle jag fråga honom och jag tror säkert att samtalet kring konstverket skulle kunna bli långt.
      Kram tillbaka!

      Radera
  12. Mysigt, var på open art för några år sedan där :) Kul med sådana tillställningar :)

    SvaraRadera
  13. Vilken fantastisk blandning i dina bilder! De cyklande nomaderna såg jag i en annan blogg också, de var roliga och skrämmande på samma gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De cyklande nomaderna var verkligen kusliga.....nästan som vålnader!

      Radera