måndag 15 juni 2015

Turf på Visingsö

Långledigheten började bra, jag blev bjuden på middag vid kolonin i fredags. Kvällen var helt underbar så vi kunde sitta ute och äta. :) På lördagen var jag också vid kolonin och förberedde för att jag skulle vara borta några dagar, jordgubbarna behövde vatten och gräset skulle klippas. Och sen vidare hem för att packa och förbereda för mitt lilla äventyr, en tur till Visingsö med övernattning i Huskvarna.

Jag kom iväg tidigt i söndagsmorse och var framme i Gränna kvart i elva, en kvart innan färjan skulle gå. Parkeringsautomaten fungerade inte och eftersom cykeln skulle lastas av och lite så blev det stressigt. Jag ringde numret på apparaten och efter att ha uppgett mitt regnummer fick jag ett kontrollnummer som skulle läggas i vindrutan istället för biljetten. Det tog en stund att hitta penna och papper och när jag äntligen hade allt hade jag naturligtvis glömt koden.....3325....3335....eller....minnet är kort skrev jag på lappen.....och det gick tydligen hem för...inga böter.

Sen tog älskade cykeln och jag färjan över till den 1,4 mil långa ön för att turfa, 17 zoner sammanlagt, utspridda över ön från allra nordligaste udden till den allra sydligaste.


När jag hade tagit zonen BraheKyrkan var jag tvungen att göra ett besök, en vacker och rikt utsmyckad kyrka.


Sen gick färden vidare via Rysskyrkogården och zonen TunnaBryggan.


Efter ytterligare zoner blev det ett stopp vid KumlabyKyrka och som jag inte får tillräckligt med benträning ändå var jag tvungen att klättra upp i det 22 meter höga kyrktornet för att se på utsikten.


Zonen ParolaMalm blev också en riktig avstickare, men var faktiskt värd några extra kilometer. På vägen passerade jag ett naturskyddsområde med massor av fåglar och betande hästar.


Sen dök stranden upp och zonen PalomaMalm, säkert riktigt skönt att bada där när det blir varmare.


Sen vidare mot Visingsös NorraUdden...vackert som bara den med fyr och allt. Skönt också att få kliva av cykeln och gå en bit.



Efter att ha haft motvind i nästan en mil blåste jag nu ner över ön mot den södra udden. Här låg zonen NoseCastle, Näs slottsruin.


Sen var det bara zonen Sydspetsen kvar. Här blev jag nästan lite orolig eftersom zonen låg på privatområde. Aja, jag är ju inte så orolig av mej så det var bara att passera en liten grind, parkera cykeln och börja promenera över ängsmark precis vid Vättern. När jag kommit halvvägs mot målet flyttade sej plötsligt zonen. Jo, det är sant jag ljuger inte! Helt plötsligt låg zonen på GPS-kartan där jag parkerat cykeln. Jag blev så förbannad att jag stängde ner appen.....fast visst öppnade jag den om tio sekunder igen och vips var zonen tillbaka. Tror nån busade med mej! :)


Uppdraget utfört....tillbaka mot färjan i motvind och med spagetti i benen. Sen blev det bilen till Huskvarna där ett rum var bokat på vandrarhemmet. Mer om mina vidare äventyr kommer i nästa inlägg.

Vill bara avsluta med att varmt rekommendera Visingsö, platsen där alla hälsar på varandra och är glada och trevliga. Och så såklart....kram och massor av kärlek till er allihop.

12 kommentarer:

  1. Vad härligt att du har haft det bra! Och inga böter :) Du såg betydligt mer av Visingsö än vad vi gjorde, men så hade vi inga cyklar heller. Jättefina bilder och kul att se. Ha en skön vecka! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, cykel ska man ha......även fast jag önskar lite mindre motvind ibland....;)
      Ha det bra du med!

      Radera
  2. Vilken mysig tur. Ser ju det när du visar dina fina bilder.
    Fina bilder.

    Ha det så gott.
    Kramiz.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var rätt tid tror jag....dikena var fulla av sommarblommor!
      Ha det bra du med!

      Radera
  3. Vilken tur! Visingsö - en ö jag ser en del men aldrig har besökt! Du hittade, bevisligen, en hel massa sevärt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket gammal historia på ön.....och under min lilla utflykt besökte jag nog allt. Turfzoner brukar ligga på ställen som är värda att besöka och det gjorde de här med.

      Radera
  4. Vilken dag, full av upplevelser för både kropp och själ! Tack för alla inspirerande bilder, nu blev jag sugen på en tur dit!

    SvaraRadera
  5. Vilket utmärkt sätt att se ett nytt område!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur! Turfzonerna ligger ju ofta på platser som är intressanta av olika anledningar. Jag har bott i Huskvarna i nästan tre år som ung, men till och med där hittade jag platser jag aldrig sett förut. :)

      Radera
  6. Tack för att jag fick följa med till Visingsö. En ö jag är mycket förtjust i. Det är häftigt att cykla omkring där. Vättern blir aldrig riktigt varm. i Huskvarna har jag bott många gånger hos moster och morbror.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vättern är verkligen kall....har badat där några gånger, men tillfällena är lätträknade.
      Kram

      Radera