tisdag 7 april 2015

Cecilia, som inte kan säga nej

Idag tog jag emot målaren innan jag for iväg på cykeln i fin vädret. Först cyklade jag till kommunals expedition för att göra min hemläxa i sista minuten, nya kurstillfällen i nästa vecka nämligen. Sen blev det en lång turfrunda i det underbara vädret, piren var dock lite blåsig och vid sista zonen fick jag benen duschade vid några tillfällen.


På eftermiddagen har jag vilat lite och målat skåp, suttit i solen på uteplatsen har jag också hunnit med. Och nu är det snart dags att fara till Röda Villan och det är där rubriken på dagens inlägg kommer in. När jag blev tillfrågad om jag kunde "vakta" villan tisdag eller onsdag natt sa jag först ifrån för jag kände att jag verkligen inte orkade. Och så igår gjorde jag goda räkmackor och tog ett glas vitt vin, eller två, för att fira påsken lite i sista minuten. Och vad händer?! Jo, givetvis tittar jag in på Röda Villans volontärschema och ser att onsdagnatten blivit bokad, men inte tisdagnatten och vips så sätter jag där ett kryss och sparar.....!

Egentligen är rubriken missvisande för jag tackade nej först, men efter vinet började jag fundera på alla "säga-nej" kurser man kan gå på och sen började jag tänka att tänk om alla säger nej och bara tänker på sej själva. Vem ska då hjälpa dem som behöver.........får nog ändra rubriken.....varning för vin....är inte bra för nej-sägar moralen vare sej det gäller godis, god ost eller engagemang på Röda Villan.

Aja, det ska nog gå bra det här! Och så tokigt är det inte att cykla Storgatan genom centrum och få slängkyssar från både här och där.

Kram och kärlek! 36/100

18 kommentarer:

  1. Känner igen det där, med att det är svårt att säga nej. Kanske blir ännu svårare med lite vin i kroppen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vin eller inte...... så hade jag nog satt det där krysset i varje fall till slut!
      Ha det bra!

      Radera
  2. Svårt att säga nej ... jo. Och ibland är det skönt att säga ja! På riktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är så sant så! Hemkommen från villan med färskt bröd från bageriet till frukost känner jag mej faktiskt rätt nöjd med att ha tackat ja.

      Radera
  3. Visst måste man kunna såga nej ibland, men jag tycker ändå att fler borde vara och tänka som du. Hur kommer det annars att bli till sist? Det finns alldeles för många egoister i världen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och samhället verkar bara bli mer och mer individinriktat....... sköt dej själv och s..t i andra!

      Radera
  4. Heja dig! Jag längtar efter att orka jobba som volontär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt och ger så mycket tillbaka! Tycker dock du verkar göra mycket redan nu som påverkar samhället på ett positivt sätt.

      Radera
  5. Efter att ha läst ditt förra inlägg låter det som om du hade behövt lite ledigt :) Men det är tur att det finns såna änglar som du! Se bara till att du inte sliter ut dig för mycket. Jag har aldrig kunnat säga nej, och så gick jag in i den berömda väggen också. Nu är jag lite bättre på att säga nej, men har fortfarande alldeles för svårt... Kram och ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste väga för och emot. Hade jag tackat nej hade jag nog ångrat mej........villan stänger för säsongen om tio dagar så perioden då jag kan hjälpa till är snart slut. Då ska jag bara njuta av våren och mitt nygamla kök! :)

      Radera
  6. Eftersom jag inte hade den blekaste avd Röda Villan är för något googlade jag och läste att Röda Villan tar emot EU-migranter - om det nu är den villan du jobbar på som volontär. Bra i så fall, mycket bra.

    Å man ska aldrig underskatta de "medicinska" effekterna av ett eller två glas vin;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vin är bra för hälsan....får nog bli ett glas på fredag också för att fira långledigheten.
      Och ja, det är den Röda Villan jag engagerade mej i när föreningen som driver den annonserade om att de behövde hjälp med nattvak.......jag har ju så mycket ledig tid och vad ska man göra med den om inte hjälpa andra som behöver det.

      Radera
  7. Svar
    1. Här är det verkligen full rulle........det är så kul! Ska berätta lite om nattens äventyr i nästa inlägg!

      Radera
  8. Ett glas vin har en förunderlig inverkan! Ditt nej blir ett ja och du är glad och nöjd!
    Ha en skön dag! Vi har ju toppenväder så det lockar kanske ut dig på en cykeltur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vet blev allt en cykeltur till vackra Linbacke i morse, fantasiskt och gå där och lyssna på fåglarna. :)

      Radera
  9. Du borde kanske överväga att gå den där kursen i alla fall? Att kunna säga nej ibland är nog lika hälsosamt som en och annan turfrunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ha en poäng där.
      Ju mindre nej.....ju mindre turfrundor. Ligger bara på 18:nde plats i Sörmland just nu, brukar annars finnas bland de tio bästa.

      Radera