torsdag 16 april 2015

Vi klarade oss i år igen!

Måste bara ta det här med besiktningen av bilen, trots att jag har så många fina upplevelser och bilder från dagen att förmedla.

Jo, jag och gamla Skodan var ju som vanligt i god tid till besiktningen. Vi parkerade och jag anmälde vår ankomst på datorn. När vi väntat en stund började en man med en motorcykel som skulle besiktas slå sina lovar runt oss och rätt som det är kläckte han ur sej vad han ville ha sagt: "Jo, det vore väl bra om du tog bort bogserlinan innan du ska besikta", och med det syftade han på det spännband som de senaste åren hållit ett något trasigt framparti på plats. Han sa också att jag skulle lägga fram varningstriangeln, men se den låg redan så fint, väl synlig i bakdelen i kombin. Mannen var så trevlig så och erbjöd mej både nya sommardäck och hjälp med oljebyte om jag bara ville ge honom mitt telefonnummer. Men se, "fina flickor" är svårflörtade så det gick jag inte med på. :)

Så dök då besiktningsmannen upp och tog älskade Skodan i beslag. Han växlade så gott det gick med min halva växelspak, kastade halva järnringar i en hink när han inspekterade framhjulen och passerade bakluckan med de utstickande vantarna som hindrar bakluckan att gå i baklås med en smått fundersam min. Öppna vågade han sej inte på utan istället tog han sej en titt genom rosthålet där bak och när han fick se varningstriangeln som låg där blev han nog nöjd. Och sen plötsligt var det dags för domen: "Jaha, då var det klart för i år!" "Va, hur menar du då?" "Jo, jag menar väl att du har fått några anmärkningar som ska fixas, men annars är det bara att köra!"

Jag gick till kära Skodan som stod utanför och när jag läst igenom protokollet och så äntligen förstod att vi faktiskt klarat det i år igen.....fick han en stor puss på ratten! :)

Mina kära döttrar föreslår att jag i fortsättning ska bära keps och solbrillor när jag är ute och kör.......förstår inte vad dom menar med det?! ;)

Puss på er med!

12 kommentarer:

  1. Stort GRATTIS!!! Finns väl inget värre än att åka till bilbesiktningen, måste säga att jag blir imponerad av din bil! Den var verkligen värd en puss på ratten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev imponerad jag med!
      Ha det fint!

      Radera
  2. Hahaha! Så mycket det händer dig på en bilbesiktning. Det var nog en bra dag att komma dit. Hur får du tag på triangeln? Eller det går att öppna bakluckan och sen lägga dit vantarna igen? Du får ursäkta men jag kan inte sluta skratta. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vantarna har legat där ett år för att hindra bakluckan att stängas helt. Jag bara öppnar som vanligt och sen stänger jag luckan väldigt, väldigt försiktigt med vantarna emellan. Åker luckan igen ordentligt får jag alltså klättra över baksätet och in för att kunna öppna bagaget.......det är en verkligt intressant bil jag har........;).
      Kram tillbaks!

      Radera
  3. Stort grattis och tack för en rolig beskrivning av bilbesiktningens vedermödor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacktack..........och tänk att det kan vara så roligt att besikta en bil......och ändå roligare blev det när allt slutade lyckligt! :)
      Ha en fin fredag!

      Radera
  4. :D Vilken besiktningstur! Grattis till dig och åket! Ett år till tillsammans! Keps och solglasögon? Absolut inte :) Tuta lite extra om du ser familjen på stan i stället ;)

    SvaraRadera
  5. Haha.....det kanske är en bra idé......tutan fungerar dessutom fortfarande! :)

    SvaraRadera
  6. Samma ångest varje år, känner till det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ruskigt nervpirrande...........värre än den värsta rysaren!

      Radera
  7. Hahaha! Stort GRATTIS till den succén:-)
    Man är ju varje gång lika glad när bilen klarar sig igen så att man kan pusta ut i ett år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, min gode vän med ett visst bilintresse är nog tveksam till att det kommer att hålla ett år........men det är bara att njuta så lände det går framåt.......;)

      Radera