onsdag 8 april 2015

Vårstök

Igår kväll när jag kom till Villan dök en styrelsemedlem upp och meddelade att vi skulle få en ny grupp med gäster till huset. Gruppen var från Bulgarien och skulle sova på villans övervåning istället för den grupp som bott där tidigare och som nu dragit vidare till norra Sverige. Villans husregler förklarades med hjälp av google translate och allt var frid och fröjd. De nya gästerna tyckte de kommit till paradiset efter att ha delat en bil på sju personer som sovplats.

Många av dem uppskattade också att kunna ta en dusch i duschkabinen i källaren. Nu är det så att duschen inte går att låsa och vid nio-tiden på kvällen föll det sej inte bättre än att en kvinnlig rumän krockade med en manlig bulgar i duschutrymmet varpå vilda diskussioner utbröt i båda familjerna och mellan grupperna. Det pratades och gestikulerades hej vilt både länge och väl och jag var alldeles säker på att de förstod varandra som norrmän och svenskar ungefär. När allt lugnat ner sej fick jag veta att de inte fattade ett ord av det den andra sa.....och minst fattade nog jag.....:). Till slut lägrade sej dock lugnet i villan och jag kröp upp i soffan med min bok Eldvittnet av Lars Kepler.

På hemvägen i morse lockade några turfzoner, så cykeln och jag tog en omväg via vackra Linbacke.....fåglarna kvittrade helt sagolikt vackert och jag stannade till för att ta en bild på en fornlämning från järnåldern som finns på området, en stensatt labyrint.


Resten av dagen har jag hängt med målaren som har tapetserat mitt kök.....det kan man nog kalla vårstök!


Kram och kärlek!

30 kommentarer:

  1. Nya tapeter kan man verkligen kalla vårstök :)
    Spännande nätter du har ;) Jag menar: Kepler!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den är nästan på gränsen att vara för spännande.......spännande och bra med lite oväntade vändningar.

      Radera
  2. Kan tänka mig att det blev en het diskussion där i duschen. Men så roligt att få nya tapeter. Nu kommer du att ha så vårfint hemma. Ha nu en fin kväll.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu återstår målning av tre skåp och sen är köket färdigt, ska bli så kul att göra iordning med lite nya blommor i fönstret och så.

      Radera
  3. Halloj!
    Kan tänka mig vilket väldans liv det blev men tur att lugnet lade sig
    och du kunde njuta av din bok :O) Alltid kul med nya tapeter!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev så fint så! De gamla var ju inte så kul efter grannens vattenskada.

      Radera
  4. Oj da. Det var vårstök som sa seks.
    Godt det hele roet seg. Tapeter kan man like :)
    Ha en fin kveld.
    Mormor

    SvaraRadera
  5. Härligt vårstök hemma hos dig, nymålat och fräscha tapeter! Så fint du får det i ditt kök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, det är så roligt! I helgen ska jag leta ny gardin och köpa blommor till fönstret! :)

      Radera
  6. Ja det ser ut som riktigt vårstök i köket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är nästan så att stökat växer mej över huvudet......men plötsligt så vänder det och det är bara det roliga kvar som att köpa nya blommor till fönstret!

      Radera
  7. Bra att jag googlade "rätt" igår kväll. Klart migranterna tror att de kommit till himmelriket när de får tak över huvudet och kan ta en dusch. Roligt med ordväxlingen som du uppenbarligen tog med ro. Jag hade varit skitskraj måste jag säga - jag menar du är ju ändå tjej - två killar mot en tjej - just i fall att alltså.
    Du är verkligen modig du!

    Å vårstöket fick du tíll alldeles utmärkt!

    PS. Vi har ju hur många tiggare som helst här i 08. De flesta "bor" under broar i gamla husvagnar. MEN vissa rumäner har det bättre ställd. Var tredje månad måste de ju åka tillbaka till sitt hemland... för att sedan återkomma. Under somrarna har jag sett karavaner med RU-registrerade bilar med extremt moderna och stora husvagnar innehållandes EU-migranter. Har ingen koll på vad 08 gör för dom, men utanför mitt jobb (som har två ingångar) sitter det två stycken varje morgon och varje kväll med massvis med tillhörigheter på en kundvagn utanför entrén. Några 30 meter bort sitter det minst tre till...
    Är väldigt kluven i frågan och väljer att skylla på EU så länge. Tänka är ju inte min styrka som du vet;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är fattigdomen i Europa ett problem för EU. Jag vet att våra politiker här i Sverige gör mycket för att påverka våra EU-immigranters situation i hemlandet, men det är inget problem som är lätt att lösa och det verkar som det kommer att ta tid att får en förändring tillstånd.
      Jag kan inte svara för alla EU-immigranters ekonomiska situation, men de jag träffat via Röda Villan vet jag är oerhört fattiga.....så fattiga att jag inte ens tror det är möjligt för oss i Sverige att förstå deras situation.
      Ha det bra!

      Radera
  8. Oj vad det snurrar på hos dig :)
    Duktig du är som tapetserar själv, det har jag aldrig testat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här gången tapetserade jag inte själv eftersom min tapet blev skadad när grannen uppepå hade en vattenläcka......hans försäkringsbolag står för hela arbetet och kostnaden......och det är ju inte så tokigt!

      Radera
  9. Du har verkligen ett högt tempo! Dramatiskt och varierat, det låter kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, här händer det grejor......och det är så kul! Jag lär mej något nytt varenda dag! :)

      Radera
  10. Svar
    1. Japp, men till helgen ska det inte bli många knop gjorda och det ska bli skönt! :)

      Radera
  11. Google translate kommer nog till korta i akuta lägen. Där är säkert gester mimik och tonfall ett tydligare språk. Labyrinten i Linbacke ser spännande ut. Här kan man nog lyssna på historiens vingslag bland allt fågelkvitter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när man möter människor från syd- och östeuropa märker man verkligen att vi svenskar är rätt hämmade både när det gäller kroppsspråk och mimik.......det är nästan så man blir lite avundsjuk på deras inlevelseförmåga.

      Radera
  12. Oj, vilket äventyr. Hoppas att lugnet håller i sig så att du kan läsa ut din bok!
    Det är verkligen roligt med nya tapeter. Det börjar nog bli dags att byta hos oss också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dt är kul att få nytt......och snart återstår bara det roliga.....att sätta upp ny gardin och ställa nya blommor i fönstret.......!

      Radera
  13. Vilken härlig labyrint! Perfekt att du cyklar överallt så du får se närområdets alla vackra ställen. Annars är man oftast duktigast på att se saker väldigt långt borta och glömmer det som finns nära.
    Inte alltid lätt med språk... I Brasilien använde de mycket google translate, blev lite kul ibland. Hoppas de lugnade ner sig efter incidenten.
    Och vad kul med nytt i köket. Verkligen vårstök! Eller vårkök :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska verkligen bli härligt när köket blir klart........just nu känns det avlägset fast det inte är så mycket kvar att måla.

      Radera
  14. Där kan man verkligen snacka om vårstök. Man blir inspirerad till såna saker så här års.

    SvaraRadera
  15. Spännade händelser och diskussioner där i villan!
    Att få nya tapeter låter ju härligt!

    SvaraRadera
  16. Härligt att få det nytt i köket :)

    SvaraRadera