fredag 17 april 2015

Vårutflykter och trevlig lunch

Idag har jag gjort något skoj, jag har träffat en bloggvän för första gången! Tack MiasMix för en jättetrevlig lunch! :)

Igår gjorde jag också mycket skoj. Först träffade jag bästa kollegan Tina i Oxelösund för en promenad med hennes söta hundar i våtmarken. Våtmarken anlades 1993 för att vara det tredje steget i reningen av avloppsvatten. Man kan promenera längs vattnet i våtmarken ända fram till dess utlopp i havet, här kommer lite bilder från en fantastisk promenad.





Vi hade en riktigt härlig förmiddag i Brannäs våtmark! Sen bar det av till Elin och sen vidare till mamma och pappa för en tur på landet. Vi åkte genom min mammas barndomstrakter och besökte bland annat platsen där min gammelmormor och hennes familj bodde i mer än 20 år. Nu fanns där bara en skylt uppsatt av hembygdsförening och brunnen som min morfar grävde då för länge sen.


Såklart blev det en fika i mysiga Ekenäs kvarn också. Jag passade också på att inhandla lite ekologiskt mjöl och så fort köket är klart ska det bli baka av!


Nu tar jag kväller och ska efter många om och men se sista avsnittet av serien Rotskott på Svtplay.

Önskar er alla en riktigt fin helg.......KRAM!

11 kommentarer:

  1. Kul att du har träffat Mia. Läser ju hennes blogg också och hon verkar vara så himla sympatisk. Åsså gillar hon ju fotboll också;-)

    Jättefin vandring på "Memory Lane" so min make skulle säga. Gillar speciellt brunnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mia var verkligen en trevlig prick, så mycket fotbollsprat blev det inte trots min fotbollstränarkarriär. När döttrarna slutade spela falnade mitt intresse för fotboll rätt så kvickt.
      Inte så tokigt att följa i fädernas fotspår ibland.....man får sej en tankeställare när man jämför deras liv med mitt.

      Radera
  2. Kul att ni träffats :) Säger som BP; läser ju hennes blogg också och hon, som du , verkar ju väldigt trevlig :)
    Önskar dig en bra start på helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen trevligt att träffas!
      En trevlig lördag till dej med......får se vad fototriss har för uppdrag till oss den här veckan! :)

      Radera
  3. Fin vårkänsla i dina bilder. Appropå din kommentar, visst det handlar en del om erfarenhet, utrustning och annat. Men sen är det saker jag inte kan påverka, eftersom jag inte arrangerar dom på scen. Ljuset är en sådan sak, den som satte det den här gången visste vad han gjorde, sen stannade röken från rökmaskinen i midjehöjd.
    Förra gången jag var där tog jag cirka 100 bilder på Crucified Barbara, som i stort sett bara var skräp, det handlar om tur också.
    Vad man måste lära sig när man fotar så här, vilket även gäller mina mörkerbilder är att använda kamerans manuella inställningar. Max bländaröppning sen ändrar man tiden efter ljuset.
    Jag har en systemkamera men till mina konsertbllder använder jag en lite smidig kompakt. En Sony RX 100 som är bland dom bästa kompakter som finns. Ifall du är intresserad så ligger priset på den gamla modellen på runt 3500 det finns nyare varianter med dom tillför inget. Där någonstans börjar priset på systemkameror och då får man större möjligheter men mer att släpa på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kompaktkamera låter ju helt klart intressant......den är ju betydligt lättare att få med sej.
      Det måste vara rena drömmen för dej när allt stämmer för fina bilder på en konsert....ha en fin helg!

      Radera
  4. Tack själv för en jättetrevlig lunch! Kul att träffas :)
    Fina våtmarkstrakter för att inte tala om bilder. Och vad roligt att besöka gamla hemtrakter. I Vadsbro-Blacksta var jag och utbildade härom veckan :) Ha en skön helg i solen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen trevligt! :)
      Ha en fin helg du med!

      Radera
  5. VA roligt att få träffa en i bloggvärlden, det är något jag också skulle vilja göra.
    Ibland så funderar jag på om man ska försöka dra ihop något i stockholm, se det som ett tillfälle att få åka ner helt själv och bo på hotell. De som bor nära Stockholm, behöver ju inte ordna boende. Men vore så skoj att ha t ex träffas i lobbyn och sedan ge sig iväg på middag för att träffas live :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi pratade också om det på våran träff.......och visst vore det kul! :)

      Radera
    2. Va kul att det är fler som tänker tanken.
      Bara jag är ledig så är jag nog beredd att åka ner, helt själv - underbart :)

      Radera