lördag 10 januari 2015

Att älska sitt jobb..... och att turfa

Vilken natt vi hade i natt! 1000 larm kändes det som, men ändå gick allt så bra. Är man själv glad och pigg är det inte så svårt att få kunderna på gott humör. Att lura ett leende av en trött gammal dam, eller få en gammal man att skratta gott är värt varenda minut och väger väl upp tiden då man är trött och undrar varför man fortsätter med det man gör år efter år. :)

Annars turfar jag vidare mot rank 40 som innebär att jag får kalla mej turf master....och det låter väl tjusigt, eller hur? Faktiskt har jag i bara farten trampat på så pass att jag just nu ligger tvåa i Södermanland, får se om jag satsar på vinst, Regionsmedaljen har jag ju redan men det kan ju vara kul att vinna ändå! Igår när jag var på väg hem från en bra runda stannade jag först till på torget och köpte mej en bukett tulpaner och sen blev det ett stopp på Ohlsons Brödbod för att köpa årets första semla. Ja, det är inte bara slit och släp att turfa. ;)

Fortsätter att festa förresten. I morse när jag cyklade hem från jobbet kunde jag bara inte låta bli att stanna till på Ohlsons brödbod igen för att köpa färskt frukostbröd åt mej.
Det sitter jag nu och njuter av med kaffe och ett tänt ljus medan Egon viner runt knutarna. Stackars mina kollegor som ska ut på landet och köra i natt. Själv jobbar jag i stan, som vanligt med bästaste Tina.

Ha en riktigt skön fortsättning på helgen! Kram och kärlek!

På väg hem i morse, bara jag och torghandlaren var vaken!

19 kommentarer:

  1. Att lura av en gammal dam ett leende låter fint.
    Jag tycker du ska satsa på förstaplatsen i Södermanland. Hur långt ifrån är du?
    Den där Egon verkar ha blivit tjurig på sista timmen. Jag tror jag ringer ett telefonsamtal och varnar en dotter.
    Jag gillar skarpt sistabilden.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  2. Drygt 4000 tusen poäng till ettan just nu. Men sätter jag fart gör säkert han också det och då blir det trampa av! :)
    Pratade också med min dotter nyss som skulle köra till en fest ca fem mil härifrån. Tack och lov hade de varit kloka noga att ställa in!
    Ha en skön lördagkväll!

    SvaraRadera
  3. Lite tyngre att turfa nu när snön har kommit på eftermiddagen kan jag tänka. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, som tur är ju vädret samma för alla. Vi cyklar på lika villkor med andra ord! :)

      Radera
  4. Kikar lite i dina inlägg eftersom jag varit frånvarande från bloggvärlden under helgerna. Såg inte Återträffen i helgen, men spelade in den och ska snart se den. Ikväll är jag glad att jag inte behöver ta mig ut, här vräker snön ner! Men det där med att kunna köpa nybakt på väg hem, det låter ganska lyxigt och mysigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är vardagslyx! Två av de allra godaste bröd jag ätit kostade 12 kronor! :)
      Ha en skön kväll!

      Radera
  5. Så fridfullt det ser ut vid den tid på dygnet du är på hemväg. Vilken fantastisk hälsa du måste få av allt cyklande med ett rolig mål i sikte. Håller på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacktack! Ska "turfa" vidare när isgatan smält! :)

      Radera
  6. Så, en kan bli mästare av turfing, jag får lov att kolla upp mer om det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får turfningen ligga så att säga på is några dagar. Det är isgata ute och går inte att cykla, knappt ens att gå. :(
      Ha en skön fortsättning på söndagen!

      Radera
  7. Förstår att ditt jobb måste vara fantastiskt, tänk vad du gör gott för dessa människor! Turfing? Låter spännande! Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mej att ditt jobb är fantastiskt också! :)
      Ha det bra du med!

      Radera
  8. Ni som jobbar med gamla är guld värda! Tänk om ni inte fanns. Det låter roligt att turfa, men jag har inte kommit till skott ännu!
    Jag pratade med sonen för en stund sedan och han sa att Egon inte varit nådig!
    Vinden har flyttat en eller flera kranar 20 meter utmed kajen. Det var ju närmare 40m/s..... Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Egon var inte att leka med. Hade sällskap hem med honom i morse och det var lite ruggigt.
      Ha det bra där nere i värmen!

      Radera
  9. Brödaffären ser väldigt mysig ut. Är det Sankt Nikolauskyrkan på bilden? Den är jättefin!
    Du har väl dubbar på dina cykeldäck och hjälm!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  10. Vi kan ju hoppas på en lugnare natt i natt

    SvaraRadera
  11. Ja, kyrkan är Sankt Nicolai vid torget i Nyköping. Det är en vacker kyrka!
    Tyvärr är det dålig med både dubbdäck och hjälm-
    Kram tillbaka

    SvaraRadera
  12. Skönt att du inte ska ut på vägarna men det är halt nog i stan så var försiktig! Så gott med färskt bröd till morgonfikat, jag är alldeles för lat för att ge mig ut och inhandla sådant.
    Ha det bra, låt cykeln stå och vila tills isgatan är ett minne blott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Turfningen och med den cyklingen är så att säga lagd på is några dagar! :)
      Ha en skön söndagkväll!

      Radera