lördag 31 januari 2015

Fototriss......B som i.......

Den här helgen får det bli bilder från arkivet. Jobbarhelg och kampen om regionsmedaljen tar på krafterna. Sen är det ju också roligt förstås att få visa lite bilder från Bangladesh. Jag valde först sex bilder till inlägget, men eftersom det här ska vara en triss var jag ju tvungen att välja bort tre. Här är de som fick bli kvar.

När vi bodde i Bangladesh ägde vi del i en båt som gjorde det möjligt för oss att ta oss ut på floderna runt Dhaka. Här kommer några bilder på B som i båtar från våra utflykter.

Här var det fullt av foder till djuren. I fören på båten passar någon på att ta sej en tupplur.


Här kommer en båt lastad med sand. Dhaka hade inget som helst byggnadsmaterial som sten och grus. Istället fraktades sand med båt till stora tegelbruk där sanden brändes till tegel, många gånger såg vi båtar som lastats med så mycket sand att de sjunkit. När teglet bränts användes det ibland som det var och ibland krossades det för att användas som fyllnadsmatrial vid vägbyggen. Att krossa tegel med hammare var ett av de sämst betalda dagsverken som fanns i Dhaka.

Här kommer en båt lastad med bananer (som också börjar på B) också till bristningsgränsen full.

Det får bli mitt bidrag till veckans triss. Nu ska jag ha en riktigt skön eftermiddag i soffan ihop med er andra FOTOTRISSARE.

Ha en skön fortsättning på helgen!

48 kommentarer:

  1. Fina bilder från er tid i Bangladesh - dokumentariska.

    SvaraRadera
  2. Bangladeshbildene møtte b-kravet til overmål. Flotte bilder.
    Ha en deilig dag.
    Mormor

    http://fototriss.blogspot.no/2015/01/fototriss-del-289-b-som-i.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre båtar fick bli mina tre b:n.
      Ha en skön kväll!

      Radera
  3. Du finner meg her :)
    http://www.starbear.no/mormor/2015/01/31/fototriss-pa-b/
    Mormor

    SvaraRadera
  4. annorlunda bilder. Det verkar livsfarligt att åka med de där båtarna med så mycket last, tycker jag. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var livsfarligt.....det hände mycket olyckor.....
      Trevlig helg till dej med! :)

      Radera
  5. Jag godtjänner dina bilder från arkivet därför att det är på båtar ;) Intressant läsning om frakterna :) Måste ha varit spännande att se alla fullastade båtar... Ha en riktig skön eftermiddag i soffan nu :) Ja det år mycket fridfullt att få tillbringa tiden i det man skapat. Detta var också åt mig själv så det fick bli lite extra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart att man ska ha lite extra när man har chansen till det.........! :)

      Radera
  6. Djupgående båtar - tungt lastade. Ett helt annat transport sätt än de vi vanligtvis ser - så tack för en blick ini en annan del av världen!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vägarna var så dåliga så båtar var nog ofta ett bättre alternativ en lastbilar. Någon gång hoppas jag att jag får tillfälle att lägga ut bilder på en lastbil, de såg ut som tagna från ett tivoli.
      Ha en skön kväll!

      Radera
  7. Bilder blev ju ändå läckrare när man klickade upp dem :)

    SvaraRadera
  8. Bilderna blir ju ännu läckrare om man klickar upp dem ju :)

    SvaraRadera
  9. Tungt lastade tur det inte är i Sverige.
    En bra triss:-)
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njuter av kvällen så länge jag kan....snart ska jag ut på landet för 25 sliriga mil med nattpatrullen.
      Ha det gott!

      Radera
  10. Alltid roligt att se dina bilder från Bangladesh!
    Fantastiska bilder idag på de olika lastfartygen! Det ser lite riskabelt ut men de har säkert vanan inne att styra rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var nog lite si och så med det....vi såg åtskilliga båtar som lastats ända tills de helt enkelt sjönk....

      Radera
  11. Flotte bilde frå Bangladesh.
    Så spennande å oppleve andre sine skikkar og levesett.

    Fin laurdagskveld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är så tacksam för att jag fick den möjligheten! :)
      Jag önskar dej också en fin lördagskväll!

      Radera
  12. Bangladesh var ett intressant land att besöka och det visar dina bilder också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fantastiskt att få bo där i två år....det fick mej att omvärdera mycket här i livet!

      Radera
  13. Ofattbart att de där båtarna flyter. Själv känner jag mig aningen obekväm när relingen är jäms med vattenytan. Tänker också på hur olika livsvillkor vi föds till och vilket jäkla lotteri det är att vara människa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl vårt livs viktigaste lotteri......att födas...antingen till ett land i trygghet och välfärd eller också i ett land där förtryck och fattigdom är vardag. Vi ska vara väldigt tacksamma för att just vi hamnade här i Sverige.
      Ha en bra vecka!

      Radera
  14. En båt kan komma lastat med olika laster. Intressant triss. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte också på den leken när jag gjorde inlägget.....jag undrar jag om någon leker den längre......?
      Ha det gott!

      Radera
  15. Spännande och intressant - tror aldrig jag sett så hårt lastade båtar förr.
    Ser direkt farligt ut, framförallt för lasten förstås. :)
    Berit E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det var allt en och annan båt som sjönk till botten!
      När sandbåtarna sjönk kunde de ofta komma åt att tömma dem på sand eftersom floderna är rätt såg grunda......och vips så flöt båten igen! :)

      Radera
  16. Haha, oj vilket lass på första bilden. Ja jisses, de kämpar på väl dessa båtägare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är nog inte det allra lättaste att ro en båt med sån last iland......;)

      Radera
  17. For en herlig og eksotisk triss :)

    SvaraRadera
  18. Härliga, jättefina, exotiska bilder från B som i Bangladesh. Det är nästan ett under att båtarna flyter så lastade som de är. Fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gränsen är verkligen hårfin......ska de sjunka eller ska de flyta......

      Radera
  19. Roligt att se bilder långt bortifrån en annan värld! Fina bilder och fint sammanhållet tema. Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fantastiskt att få bo där......
      Ha en skön söndagkväll!

      Radera
  20. Vilka spännande upplevelser och fina bilder.

    SvaraRadera
  21. Att du har bott i Bangladesh visste jag inte. Vilket fantastiskt äventyr. Spännande. Åsså tackar jag för dessa exotiska bilder - a, för mig är dom exotiska iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mej också....man glömmer fort och ibland känns det helt overkligt att jag faktiskt bott där.....
      Ha en skön söndagkväll!

      Radera
  22. Fina Bilder i din triss

    SvaraRadera
  23. Riktigt fina bilder, roligt också att få se en helt annan världsdel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! I Bangladesh var det motiven som gjorde fotografen och inte tvärtom! Det fanns så mycket fantastiskt att fota!
      Kram

      Radera
  24. Intressant text och kanonfina bilder. Hade inte velat sitta i den där överfulla båten på sista bilden...

    SvaraRadera
  25. Men åh! Den där bild nummer två visar tydligt det du beskriver i texten. Ja, alla bilderna gör det. Tack för en fascinerande insikt i en värld jag inte upplevt själv. Ska genast sluta klaga på snön.

    SvaraRadera