måndag 26 januari 2015

Endorfinkick........ eller galenskap?

Eftersom den här bloggen är min dagbok får jag börja med dagen igår. Jag begav mej ut för att turfa en sväng, men en annan turfare som höll på att samla ihop zoner till en medalj bad mej låta bli att turfa några timmar och det gjorde jag så gärna. Istället tog jag cykeln hemåt igen och stannade till för att fota strömstaren i forsen bakom Nyköpingshus. Jag hade tur och den satte sej på en sten närmare mej så objektivet åtminstone kunde fånga en rätt så skarp bild av den lilla....och igen jagade den i strömmen....helt fascinerande.


På kvällen blev det vattengympa och simning..... utan glasögon, vilket fick till följd att jag inte kände igen någon. En kvinna tyckte jag var Kristina, Niklas mamma, så jag tog mod till mej och sa lite halvhögt: "Kristina"?. Och mycket riktigt var det Kristina i samma situation som mej, halvblind utan glasögon. Och var det någon annan på badet jag inte hälsade på igår så ber jag om ursäkt! ;) På hemvägen blev det en lång turfrunda för att ta igen zonerna som inte blev tagna på eftermiddagen och sen del två av programmet "En resa för livet". Jag bara grät och grät, precis som jag periodvis gjorde när jag bodde i Dhaka.

Idag har jag lunchat på stan med en riktigt god och gammal vän. Det var så trevligt och fick mej verkligen på toppen humör!! :) På vägen hem flög han på f i mej och jag började turfa för att ta tillbaka ledarkronan som någon snott från mej under förmiddagen. Jag bestämde mej för att cykla till ett av stans ytterområden och ta alla zoner där och precis när jag var som längst hemifrån började det snöa, inte såna där stora härliga flingor utan såna där hårda små otäcka iskorn. Aja, det vara bara att bita ihop och trampa vidare. Mobilen virade jag först in i mina nyinköpta jeans för att skydda mot stötar och sen stängde jag påsen ordentligt för att skydda mot vätan innan jag placerade alltihop i cykelkorgen. Skitbra, enda nackdelen var att det var svårt att höra "taking zon" och "zon taken", spelet som talar om att du är framme i zonen och har tagit den. Rundan blev lite längre än vad jag tänkt och vid vissa zoner var jag tvungen och lämna cykeln för att pulsa en bit i snö, påsen var ju tvungen att vara med förstås eftersom man tar zonen med mobilen. Vid ett tillfälle när jag stod i flera decimeter djup snö i snöstormen med en påse från HM vid örat.....började jag undra om jag inte är fullständigt galen........ men sen bröt det stora gapflabbet ut....... det måste väl vara endorfinerna!??

Ja, nu är jag i varje fall hemma igen och lite vila väntar innan det bär av till brandstation för lite nattjobb. Kram och kärlek!! :)

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack tack! :)) Trampar vidare.......

      Radera
  2. Kul att du hittade strömstaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den är nästan alltid där, men mitt objektiv har tidigare inte räckt till. Nu hade jag tur och den satte sig på en sten mitt i forsen och jag kunde i varje fall få en oskarp bild på den!
      Ha det gott"

      Radera
  3. Fattar inte ett dugg mer än att du måste ha en fantastisk kondition! Jättefin bild på den lilla strömstaren!
    Kram och kärlek tillbaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, lite ork har jag allt.....men mest envishet!! ;)

      Radera
  4. Svar
    1. Jag fortsätter köra hårt till söndag då det är omgångsstart. Behåller jag ledningen till dess blir det en ny regionsseger och ny medalj!!
      Och medaljer kan man ju aldrig få nog av!

      Radera
  5. Det klart det var endorfinerna. Vad skulle det annars kunna vara? :)
    Jag har insett att det är bäst jag håller ifrån mig den leken. För jag verkar vara "besläktad" med dig, inser jag. Platespoting leken med att jaga reg.skyltar i rätt ordning höll på att gå illa ibland.
    Det kan uppstå dråpliga situationer när man inte känner igen människor. Vissa kan tro att man blivit högfärdig. Har du tur får du kanske tillbaka synen igen på "långt håll". Jag är bara "ett steg" ifrån att "slippa" helt glasögon när jag är ute. Istället behövs det starkare glasögon när jag läser. Jag önskar dig en fin vecka. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här månaden blev det som det blev när jag gick upp i ledningen när jag jagade efter den nya ranken. På söndag är det omgångsstart och det blir mycket lugnare på turfandet igen. Ska faktiskt bli skönt!
      Önskar dej också en bra fortsättning på veckan!

      Radera
  6. Turfandet låter ju riktigt roligt ;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är är fullständigt galet roligt! ;)
      Ha det bra!

      Radera
  7. Härligt att vara så målmedveten och fokuserad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Målmedveten och fokuserad låter mycket bättre än som jag brukar säga att han på "f" flyger i mej. ;)

      Radera
  8. Härligt med rejäla endorfindoser då och då! Fin bild av strömstaren. Jag smög på en sådan någon gång i november, men misslyckades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten endorfin kick behöver all då och då!
      Synd att du inte fick tag på strömstaren....jag är alldeles säker på att det blivit ett alldeles utmärkt foto, min bild är ju tyvärr rätt så oskarp.

      Radera