lördag 24 januari 2015

Varg?

Nu duggar inläggen tätt, men jag måste bara berätta en spännande sak. För någon månad sen mötte jag och min kollega ett hundliknande djur i ett av stans yttre bostadsområden. Klockan var runt två på natten. Djuret sprang mot oss och stannade bara ett trettiotal meter ifrån oss, där stod den ett kort ögonblick och betraktade oss innan den sprang vidare. Eftersom min kollega och jag trodde det var en hund som var på rymmen la vi ut om händelsen på facebook, men fick ingen reaktion alls. Senare började vi båda två undra om det möjligtvis var en varg vi mött?!

Och sen idag när jag pulsade runt i mina nya underbara skor på Labroängar går jag på spår som jag inte kan identifiera. Jag fotar några av dem och när jag kommer hem googlar jag efter bilder på spår och hittar något som liknar mitt väldigt mycket......vargspår! Åh, så spännande! Finns det varg här är det ju inte helt omöjligt att det var en sån vi mötte!


Här är några fler bilder från vackra Labroängar i vinterklädsel!


Det är så härligt att vintern äntligen har kommit! Kram och kärlek!

18 kommentarer:

  1. Vad spännande :) Så bra att du har riktiga skor så du kan ut och fånga så läckra bilder i snön :) Men vart du intet rädd nu då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är klart det blir lite mer spännande i naturen om det finns rovdjur i närheten. Men rädd det blev jag inte.....jag är nog inte så väldans lättskrämd! :)

      Radera
  2. Coolt! :) Imponerande och fascinerande djur. Ser vi något här hemma säger vi det inte till någon - det finns för många som vill ut på jakt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med.......vargen är ett fascinerande djur. Att bara tänka på att de kanske finns runt knuten är spännande! :)
      Ha en skön lördagkväll!

      Radera
  3. Dom flesta observationer är hundar på
    rymmen som det finns gott av.
    Har aldrig fattat hysterin runt vargen och
    blir ledsen när dom visar upp dom som är skjutna.
    Likheten med våra schäfrar är ju stor.
    Ha det bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så vi beskrev djuret vi såg på nätet: "något mindre schäferliknande hund".
      Jag vill inte heller se någon varg skjuten. De har lika stor rätt som alla andra att leva!
      Ha det bra du med!

      Radera
  4. Spännande med vargspår. Jag har stora spår i trädgården men det är efter hunden.
    Hon väger 82 kilo så du förstår att de blir stora. Det är en NewFoundland.
    När vi var på utflykt för något år sedan hade någon sett spåren och fotat och skickat till tidningen. Då stod det just troligen vargspår var hundspår - typ.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, förmodligen är det väl en hund, men den vovven måste verkligen ha varit långt från matte och husse...både den vi såg och den som gjort spåren jag fotade idag.
      Ha det bra du med!

      Radera
  5. Coolt att troligen har träffat på en varg! Tycker ni var riktigt modiga att stå kvar och kolla den inte kopplade "hunden". Jag som är hundrädd och inte kan skilja mellan hund, varg, räv eller nå't annat fyrbent hade nog dött;-)

    Å vintern kan man ju ha olika åsikter om... Personligen har jag ju knappt upplevt den p g a semester, men jag är en renodlad sommarmänniska faktiskt. Behöver sol och värme!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min härliga kollega ville försöka ta in "hunden" i jobbarbilen.......det hade ju blivit kul om det nu var en varg! :)
      Själv gillar jag alla årstider.....har precis kommit hem från en rejäl turfrunda på cykeln....:).
      Ha en go´ fortsättning på helgen!

      Radera
  6. Nja, då har jag hellre min lilla husspindel inne i huset än en varg runt husknuten ;)
    Läste precis om spindel i byxbenet, haha...

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha..........den var en överraskning kan jag säga!! :)

      Radera
  7. Jag hade nog blivit väldigt rädd...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju en konstig känsla att tänka att det kanske finns djur i skogen som annars bara går bakom stängsel i djurparker. Nu lät det nästan som jag inte vill ha varg i våra skogar, men det vill jag. Vargen är ju egentligen en naturlig del av vår fauna.
      Ha en skön söndag!

      Radera
  8. Vargen var i Gnesta och Björnlunda i slutet av sommaren. Nu har den hittat en partner och befinner sig (oftast) norr om Klemmingen, men de kan ju vandra väldigt långt så det kanske är samma. De som kan det där tror de ska få bebisar till sommaren för att de hängt ihop så pass länge nu. En person filmade den när den passerade dem precis vid Klemingsbergsbadet, den sprang bara någon meter ifrån dem. Jag hade nog inte haft mod att stå still och filma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en väldigt modig person måste jag säga. Själv fick jag rysningar av att bara tro att den passerat samma ställe som mej! :)

      Radera
  9. Spännande möte med det som kanske var en varg. Jag skulle känna det som en ynnest om jag någon gång fick den chansen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag med! Förmodligen kommer vi väl aldrig att få veta om det var en varg eller en hund........men med lite fantasi så! :))

      Radera